Project Hesi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Project Hesi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Project Hesi

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

13 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Van 12.30 tot 15.30 rust ingepland en met Willemijn naar De Waag gegaan. Een 'roterycafe' voor 'decadente mensen', maar ook voor ons. Wat hebben we genoten van de cappechino, club sandwich en de volkskrant. Dit had ik even nodig.

Gisteravond was ik echt echt moe. Ik ben nog nooit zo snel in slaap gevallen als gisteravond. De hele week dagdiensten en veel zieke mensen. Een jong meisje van de Medische Zending opgenomen met de verdenking malaria en HIV. Ze heeft geen huis meer en weet niet waar haar familie is want die zijn gevlucht.

Vanwege veel malariagevallen in het ziekenhuis heb ik aangeklopt bij het laboratorium voor een opfriscursus dikke druppel maken/bekijken. Heb het voor elkaar gekregen dat ik gebeld word als de microscoop niet bezet is, en ik naar malaria positieve preparaten kan kijken die opgeslagen zijn voor de studenten medisch analist.

Na het werk verder aan de slag met het maken van voedselpakketen. Elke dag duizenden pakketen gemaakt met water, rijst, olie, bruine bonen, zout, crackers en zeep.
De vrouw van Ronald Venetiaan hielp mee en heeft mij voorgedaan hoe ik het beste een knoop kon maken in een vuilniszak. De wereldomroep kwam langs en vroegen mij om een interview. Oke goed, eerst krant nu radio. Hmm, dat is een stuk moeilijker.

In de rampgebieden Asidonhopo, Djumu en Semoisi is het water weggezakt tot normale rivierhoogte. Het water heeft haast alle goederen van de bewoners vernietigd. Er is een enorme puinhoop, vooral in de leslokalen en de huizen achtergebleven. Verder is de rijst- en cassaveaanplant vernietigd. Nu wordt met man en macht gewerkt aan de wederopbouw.

Via de Medische Zending zijn we nu in samenwerking met het project Hesi. Wat nu dringend nodig is zijn medische hulpmiddelen. Kim en ik zijn gistermiddag gaan brainstormen hoe we deze opdracht kunnen aanpakken. Ik kreeg het idee om langs de apotheken in en rond de stad te gaan en vragen naar middelen die ze ons beschikbaar kunnen stellen. Gisteravond gelijk een aantal apotheken langs gegaan met succes. Vanmorgen heb ik de eerste gift opgehaald van inc-materiaal, pleisters, spuiten, naalden, medicijncupjes en bekers.

Maandag ga ik contact opnemen met groothandels om met het donatiegeld medische artikelen te kopen zoals ORS, infuusvloeistof/systemen, handschoenen etc. De Medische Zending zal de artikelen verdelen over de hulpposten in het binnenland.

Ze zijn nu bezig met het opstellen van een medisch team. Dinsdag vertrekt er een groep artsen en verpleegkundigen. Ik heb besloten nog niet mee te gaan met deze uitzending. De hulp blijft nog een lange periode nodig, dus ga ik zoals gepland in juni. Het is wel een dubbel gevoel, want het liefst pak ik nu mijn tas in, sluit me aan bij het medisch team en vertrek dinsdag. Aan de andere kant, het ziekenhuis heeft mij nu ook nodig gezien de werkdrukte en het tekort aan gediplomeerd personeel. Ik kan ze niet 'in de steek laten'.

Eind mei is er een sympossium van 3 dagen over HIV/Aids. Daar ga ik me voor aanmelden. Lijkt me leerzaam en handig. Vooral als ik daarna naar het binnenland vertrek...

Ik ga nu Kim helpen. We gaan in opdracht van MZ uitleg geven aan de vrijwilligers die helpen met de wederopbouw. Wat moeten ze meenemen en welke ziektes kun je tegenkomen. De bevolking in het binnenland begraven de overledenen onder de dorpen aan de rivier. Door de overstroming zijn de afvalstoffen in het water gekomen.
Er is een uitbraak van diarree. Gevreest wordt voor een epidemie van buiktyfus. Malaria heerst.

Op www.helpsuriname.waarbenjij.nu houden we de mensen in suriname op de hoogte van de actie's en de nodige hulp.

Ik blijf jullie op de hoogte houden!

Kus Han

  • 13 Mei 2006 - 20:53

    Joke:

    He lieverd
    Wat heb je het druk meis. Als ik het al lees, denk ik, hier zit ik maar, af en toe wat werken, even tuinieren, 's avonds soms tv kijken of gewoon een beetje aanrommelen. Het moet je wel een goed gevoel geven, dat je wat kan doen daar. Ik vind het ook heel verstandig dat je naar de binnenlanden gaat zoals is afgesproken. Vaak is dan de meeste hulp nog nodig met wederopbouw.Je weet Han, we hebben altijd gezegd, toeval bestaat niet, het is het lot wat beslist. Je bent daar, op het juiste moment, met de juiste hoeveelheid brutaliteit, de juiste aanpak, Zuster Hanneke. We zijn ongelooflijk trots op je. Hou je sterk, en het enige wat wij kunnen doen, is je een beetje "licht " sturen.
    Een ongelooflijk dikke knuffel en nog dikkere kus.
    Fred en Joke

  • 14 Mei 2006 - 11:17

    Tjitske:

    He lieve Han,

    Eindelijk heb ik je site ontdekt! Ik vind 't geweldig om te lezen wat jij en de anderen voor goed werk doen daar! Als ik kon, zou ik ook zo in het vliegtuig springen om weer terug te komen en jullie te helpen! Als er iets is wat ik wél kan doen, bijvoorbeeld geld storten op een speciale rekening, of spullen opsturen, laat het ons weten! M'n handen jeuken!

    Zet 'em op meis, je hebt 't in je!

    Liefs,

    Tjitske.

  • 14 Mei 2006 - 19:53

    Esther En Johan:

    Vanavond de tv-uitzending. Echt confronterend die beelden. Heel veel succes Han. We houden beide sites scherp in de gaten. Je krijgt nog eens een standbeeld of een lintje denk ik. ;) Dikke zoen van ONS

  • 14 Mei 2006 - 20:07

    Lachman:

    Kom je naast mij staan?

  • 14 Mei 2006 - 20:08

    Jopie Pengel:

    Pssst schatje, kom maar naast mij......

  • 15 Mei 2006 - 07:26

    Michelle:

    Sjonge Han, ben trots op je! Echt goed dat je zo druk in de weer bent.. Hou vol!!
    Brasa aan alle lieve mensen daar die zo de dupe zijn geworden..
    Bosi voor jou ;)

  • 15 Mei 2006 - 14:03

    Annemarie:

    lief wat je allemaal doet! Gaat je goed!!! hele dikke kus xxxxxxxx annemarie

  • 15 Mei 2006 - 16:44

    Cynthia:

    Lieve Han!
    Wat gebeurt er daar allemaal? Het liefst zou ik ook in het vliegtuig jumpen en meedoen met jullie goede werk! Zet hem op! Hier wordt veel aan jou gedacht!! Dikke kus!

  • 15 Mei 2006 - 19:06

    Dinie:

    Hoi Hanneke,
    gelukkig dat ik je berichtjes weer gekregen heb; was lang geleden. Meid wat maak je veel mee zeg! Hoop wel dat je het soms van je af kunt zetten. Denk dat dat zeker nodig is al blijf je wel alles objectief bekijken. Veel succes x x

  • 15 Mei 2006 - 20:18

    Ingrid P:

    He Han,

    Ik heb je steeds gevolgd maar jemig zeg, wat flink van je wat je daar allemaal doet. Echt petje af!!! Je komt zo met een hele grote rugzak terug....
    Heel veel sterkte en kan me voorstellen dat het je een heel goed gevoel moet geven dat je wat kan doen met deze ramp.... Ik ben trots op je!

    Liefs, Ingrid

  • 17 Mei 2006 - 21:16

    *Queeny*:

    Hoi lieve Han,
    Ik lees je log trouw. Ik schrijf niet veel bij de reacties maar ik mail je steeds prive. Maar ook ik ben trots op je! Dat weet je wel he! Lief dat je me belde ik was blij je stem weer even te horen.
    Meid zet hem op, ik weet dat je het kan. Wees wel voorzichtig met jezelf. En ik mail je op je Gmail.
    Dikke kus
    Groetjes ook van Aard!
    Liefs Q

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1014
Totaal aantal bezoekers 31431

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: