Sterke vrouw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Sterke vrouw - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Sterke vrouw

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

20 Februari 2006 | Suriname, Paramaribo

De een krijgt hoofdpijn (zoals Joyce) of keelpijn (zoals Joyce) en bij teveel in de zon liggen een zonnensteek (zoals Joyce) maar nee, ik krijg kiespijn! Mezelf gesleept naar de tandarts die ik via Pauline toegewezen kreeg. Met een scherp ding prikte hij gelijk raak in het akelig plekje van mijn kies. Marloes had me al beetje bang gemaakt voor een mogelijk wortelkanaalbehandeling, dus zat ik daar met zweethandjes af te wachten wat de tandarts me zal melden. Opluchting. Het was slijtage van mijn tandglazauur waardoor mijn tandbeen wat gevoeliger was dan normaal. Toen ik van plan was om geld te pakken kreeg ik een knipoog en 'het zit wel goed zo, fijne dag nog'. Thanks Pauline!

Na bijna 2 maanden Paramaribo merk ik dat ik aan het veranderen ben. Er komt een soort rust in mij die ik misschien wel nodig had.
Ik kan me niet zo snel meer druk maken om dingen.

Ik geniet van de ambulance-ritten als ik zieke patienten op mag halen waar een verpleegkundige bij moet zijn 'voor als het mis gaat'. De verantwoordelijkheid, het buiten zijn, de wind door je haren en de snelheid waarmee we rijden...

Ik wen aan het primitieve gedoe. Ik merk dat ik het zelfs goed kan, met de meest weinig spullen goede zorg leveren. Rectumcanules worden na gebruik uitgewassen en daarna in 'zeer goede' desinfectans gezet om na een uurtje weer bij iemand anders te gebruiken.
Ik doe er allemaal aan mee. Maar als er fouten gemaakt worden ga ik stijgeren. Ik wil goede zorg, ook in dit land. Ik weiger om na het prikken de naald terug te schuiven in het hoesje om hem daarna eraf te draaien en de naaldencontainer te gooien ivm bezuiniging van naaldencontainers. Dat we veel patienten met HIV positief hebben speelt daarin geen rol...

Broeder Kenneth en ik waren water en vuur. Discussie was ons moment van de dag. Wat baalde ik toen ik zag dat we 3 avonddiensten samen hadden. Wat gaat dat gezellig worden dacht ik. En wonder boven wonder, dat werd het! Heerlijk gewerkt, en leuke gesprekken gehad. Als makke schaapjes luisterden we naar elkaar en pleegde overleg op momenten dat het even druk was.

Op de afdeling heb ik nu de bijnaam 'sterke vrouw'. Deze naam heb ik te danken aan een blinde patiente die vertelde zich zo veilig te voelen in mijn armen.

Gister ben ik met een groep meiden en de 2 amerikaanse co-ass een fietstocht gaan maken naar Nieuw Amsterdam. Met een klein bootje oversteken, daar gepicknicked met wijn, kaas en stokbrood. Toen begonnen aan de fietstoocht van een paar uur, maar omdat het vroeg donker werd moesten we stoppen en terug keren naar de veerpont om over te steken naar Paramaribo.

Straks ga ik met Nanda & Maaie koffie drinken in de stad. Ze gaan deze week weer naar Nederland...snif. Ik neem hun plekje volgende week in op de Verlengde Keizerstraat 47.

Vanavond afscheidsetentje van Michelle.
God, wat zie ik er tegenop. Ik hou niet van afscheidsdingen. Ga ik denken aan alle leuke momenten die we hebben beleefd. Want wat heb ik een leuke tijd met Michelle en Joyce op de Herman Snostraat! Ze kunnen lachen om mijn harde grappen. We kunnen over alles praten, en dan het liefst tot middernacht. We smeren elkaar in met zonnebandcreme en dan vervolgens s'avonds met aftersun op de verbrande plekken. Kunnen koken in een klein keukentje zonder elkaar in de weg te staan. Michelle bakt voor iedereen een eitje op zondagochtend. Joyce regelt voor iedereen een stukje pompelmoes.
Toen ik op valentijdsdag s'avonds vol verwachting mijn mail bekeek en de inbox op leeg stond, pepte ze me op dat ik echt nog wel een e-card zo ontvangen. Ze hadden moederlijk gelijk...

Kus Han

  • 20 Februari 2006 - 17:56

    Annemarie:

    Gatver wat zou ik zenuwachtig zijn geweest daar bij die tandarts! Zeker als je weet hoe hygienisch ze daar werken!Maare mijn inbox bleef wel leeg hoor! Mijn vriendin had geen goed moederlijk voorgevoel! Ha ha xxxxxxxxxxxxxx a

  • 20 Februari 2006 - 18:46

    Dinie Broere:

    Hoi Hanneke,

    Heb jij weer! moet ze naar de tandarts in een ver land. Gelukkig is het goed afgelopen. Fijn dat je langzamerhand wat beter in je vel komt. Aan de landschappen en je sociale contacten zal het niet liggen denk ik. Wat een leuke foto's zeg! Groetjes en kus,

  • 20 Februari 2006 - 18:47

    Marijke:

    heb weer met plezier je verhaal gelezen! ;)

    En nog steeds naar je zin, super hoor! Houden zo!

    Groetjes -x-

  • 21 Februari 2006 - 05:54

    Joke:

    Lieve schat.
    Wat heerlijk om weer even iets te horen, elke dag even de mail openen of je iets geschreven heb. Kan me zo voorstellen dat je geen afscheid wilt nemen van je vriendinnen daar. Weer mensen weg, weer nieuwe gezichten, weer anders. Lieverd, sanne en ik zeggen tegen elkaar steeds na jouw mail, wat een energie, wat doet Han veel. hier is het, werken, eten, opruimen, tv kijken en naar bed, soms een avond uit, soms een verjaardag. Maar daar is het werken, hard werken sterke vrouw en dan heel veel erom doen. Heeeeeeerlijk lieverd, ga zo veel mogelijk als het kan genieten, wij blijven je hier volgen. ook wij hebben wel eens tegen jouw gezegd, sterke vrouw. Dat blijkt.
    Blijf maar heerlijk uit je vel gaan als er iets fout gaat. Leren zullen ze van je.
    Een ontzettend dikke kus en knuffel.
    Hou van je.
    joke

  • 21 Februari 2006 - 09:14

    Fred:

    He Han, Ook ik denk vaak aan je. (gelezen Joke?) Straks wil je niet eens meer in Nederland wonen. Het lijkt me geweldig om daar te zijn voor een periode van 2 uur. Nee hoor, grapje. Dapper dier, naar de tandarts in Marapariflo. Gelukkig stelde de medicijnman een goede diagnose. Geniet van alles en leer, je bent een top mens. Liefs van Fred,en een knuffel ook en een aai. Ik mis je humor.

  • 21 Februari 2006 - 10:38

    Sanne:

    Heej hannie.. rene is zo ontzettend blij geweest met jullie telefoongesprek. Nu nog verteld hij het zo'n drie keer per week! De familie Derwort vraagt ook heel vaak hoe het met je gaat! Toen ik vanochtend mijn bed uit ging lag er een briefje van jook: 'er is een leuke mail van Han'. Toen kreeg ik een geluksgevoeltje.. Heel veel succes daar met afscheid nemen, kusje Sanne.

  • 21 Februari 2006 - 11:27

    Ilse:

    Hoi Hanneke,

    Wat fijn dat je het er goed naar je zin hebt!Het bezoek aan de tandarts viel dus gelukkig nog mee!
    Nog even en dan kan je je nieuwe huisje in!!Sterkte met afscheid nemen daar van die meiden,kan me voorstellen dat dat moeilijk zal zijn!Nog veel succes en plezier daar,vind het knap hoe je het daar allemaal doet!!!Groetjes Ilse

  • 21 Februari 2006 - 14:22

    Tien:

    Heej Han!
    Leuk weer een mailtje van je! Wow, ik heb de foto's bekeken en wat een mooi landschap zeg! Gister was de verjaardag van Susan en de hele familie Derwort vroeg naar je... Ze volgen ook je stukjes en zijn net als ik trots op je! De nederlandse vrouwen hebben trouwens al 2 keer goud gewonnen met het schaatsen van de olympische spelen!!! Kun je het daar ook een beetje volgen??
    Kus,
    Tien

  • 22 Februari 2006 - 03:57

    Bianca:

    He Hannek, echt dapper om daar naar de tandarts te gaan. Gelukkig heb je het ook meer nar je zin daar. ik zit nu in de nacht en is gelukkig te doen.
    veel plezier nog
    groetjs bianca

  • 22 Februari 2006 - 05:24

    Carmen:

    Hoi Han blij om te horen dat het steeds beter gaat met je gaat een dappere en sterke vrouw als jou lukt alles. ik ben alleen benieuwd waarom de tandarts niet zou lukken daar.fijn dat het niet meer regent dan kan je beter genieten van de natuur en onze mooie terassen, je ontmoet vast wel veel nederlanders daar . zal je ook nog wel bellen, zit momenteel in de nachtdienst wel erg bezig ook een reanimatie gehad. Hanneke veel succes ik vond het fijn om weer te lezen hoe het gaat knap dat je dat zo duidelijk verwoord.
    Kus Carmen

  • 22 Februari 2006 - 08:53

    Jetje:

    Hee Han,

    Weer een heerlijk bericht! Wat een pech met je kies, ik zou echt 10 kleuren schijten. Ben hier al bang voor de tandarts laat staan daar!!
    Succes en ga genieten van je nieuwe onderkomen.
    Dikke Kus Jetje

  • 22 Februari 2006 - 15:54

    Monica:

    Hoi Han,

    Zodra je weer terug en geacclimatiseerd bent, had ik zo gedacht dat wij je ernstig moeten vragen een om een thema-avond te organiseren. Kunnen we je reserveren voor een lezing ofzo? Want volgens mij kan jij uren boeiend vertellen over je belevenissen daar. Weet je dat ik dat niet achter je gezocht had? Leer je iemand wat beter kennen die kilo-meters verderop zit. 't Moet niet zotter worden. Misschien kan je tijdens die lezing ons nog adviseren over bezuinigingen, want daarin ben jij dan de expert. En aangezien we hier ca 100.000,- moeten bezuinigen
    zie ik je tips met interesse tegemoet.
    Alles verder goed met de kiesjes en aanverwante artikelen? Hope so!!
    Groeten van Mo

  • 22 Februari 2006 - 22:13

    Jeanneke:

    he Han!

    Fijn dat het zo goed met je gaat, alle rust komt eindelijk naar je toe. Lekker verhuizen straks naar je nieuwe onderdak met iets luxe... Heel veel plezier verder en maak nog meer van die mooie foto´s om ons erg jaloers te maken!!!

    groetjes Jeanneke

  • 25 Februari 2006 - 21:32

    Opa En Agaath:

    lieve Hanneke, we hebben je mailtje gelezen, want je moeder is hier en die heeft ons even wijs gemaakt. Fijn dat je het zo naar je zin hebt, ik heb wel in de gaten dat je het wel rooit daar. Met ons gaat ook alles goed, en groetjes , houden zo , doe je best en brief volgt.
    Opa en Agaath

  • 12 Maart 2006 - 19:28

    Joyce:

    Lekker ben jij! Jij begint je berichtje wel met al mijn kwaaltjes, zeg! Wat moeten al die mensen nu wel niet van mij denken! haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 31523

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: