Verlengde Keizerstraat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Verlengde Keizerstraat - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Verlengde Keizerstraat

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

26 Februari 2006 | Suriname, Paramaribo

Het fietstochtje naar dit internetcafe was pittig, ik zweet aan alle kanten en heb al 2 flesjes water op. Maar wil jullie heel graag vertellen dat ik zo geniet van het huisje op de verlengde keizerstraat!

Gisterochtend vroeg mijn bed uit om Joyce te coachen die met de Medische Zending naar het binnenland vertrekt voor 2 weken. Voor een goed ontbijt gezorgd, broodjes gesmeerd voor onderweg en regelmatig laten weten dat ze het kan. Want ze kan het. Daarna mijn koffer ingepakt, het geld voor de huur op tafel gelegd en vertrokken. Beetje leeg-achtig gek gevoel in mijn buik toen ik weggging uit de Herman Snostraat. Heb toch mijn eerste 2 maanden Suriname daar doorgebracht.

Maar dat vreemde gevoel duurde gelukkig niet lang. Hellen, mijn huisbaas, stond me op te wachten. Had drinken voor me gekocht, en een parbobiertje voor s'avonds. Ik kreeg een rondleiding door het huisje en ze liet me kennismaken met de waakhond Wompie.
Wompie ziet er gevaarlijk uit, maar is voor de mensen die hij kent een superlieve trouwe hond. Daarna hebben we onder het genot van een 'soft' de huisregels besproken.
Esther mijn nieuwe huisgenoot kwam daarna thuis. Esther studeert geneeskunde en loopt nu een co-schap huisartsgeneenskunde. Ze is een warme vrouw waar ik me op mijn gemak bij voel. Ze is net als mij van de 'koppie thee?' en de chocoladekoekjes. Toen ik vanmorgen slaperig uit mijn bed kwam zat ze op de veranda en bood me echte verse koffie aan.

Gister zijn we gaan zwemmen om daarna in het gras in slaap te vallen. Op de terug weg naar huis roti gehaald. De overburen waren aan het bbq en dat mochten we proeven. Heerlijk gemarineerde kip bij de roti gegeten.
Voor het eerst sins lange tijd weer eens het journaal gekeken. Heb stiekem in mijn vuistje staan lachen om de mensen in dikke kleren, sjaals, mutsen en de kou-wolkjes uit de monden bij het praten. Na het journaal zijn we gaan tutten om in de stad carnaval te vieren. Geen verkleedpartijen en polonaise-gedoe. Pff...gelukkig. Hier gewoon lekker relaxed parbobier drinken en van de live-band genieten. Prima!

Vanmorgen gelukkig wakker geworden na een nacht goed slapen. Het huisje geeft mij zo'n goed gevoel. De zon schijnt vanuit de veranda door naar de keuken en de mieren die over mijn blote voeten lopen bijten niet.
We hebben buiten wel ratten zien zitten, die graag onze prullenbak van dichterbij willen zien. Maar we zijn slim...we hangen het vuilnis in plastic zakjes op aan de waslijn en wanneer het zakje vol is gooien we het weg op de verzamelkorf aan het einde van de straat (waar dan wel weer ratten komen, maar goed..bij ons verboden voor ratten).

Nu ik over ratten schrijf; op de afdeling een heel zieke vrouw opgenomen met verdenking hepatitis B. Na veel onderzoek is het bijna zeker dat ze de ziekte van Weil heeft. Dat is besmetbaar van rat op mens, maar niet van mens op mens. Schikken hoor, want ze is nu subcomateus, opgeblazen door het oedeem ivm laag albuminegehalte en gaat er steeds geler uitzien. Labuitslagen maken bekend dat ze spierafbraak ondergaat. De artsen zijn bang dat ze het niet gaat overleven. Als ik naar de foto's kijk die familie heeft opgehangen krijg ik kippenvel. Zo'n jonge vrouw, in de bloei van haar leven. Haar zus is zo lief voor haar en zegt steeds 'Marijke, kom terug lieverd, Acha vraagt steeds naar je, waar blijft tante Marijke?, je bent de liefste tante van de hele wereld je moet terugkomen...'

Vanavond ga ik beginnen met een reeks nachtdiensten. Je begint achterlijk vroeg om 21.15 en mag vertrekken na de overdracht die soms tot 7.30 kan duren...Dat worden lange nachten, gaap!

Ik hou het vandaag rustig, ga genieten van de veranda, de zon en mijn boek. Misschien nog even lekker zwemmen. Vanavond is er een groot salsa-feest waar iedereen heen gaat, en wie moet er weer werken...zucht.

Kus Han

  • 26 Februari 2006 - 16:34

    Jetje:

    Ha die han, Wat leuk om te lezen dat de verhuizing goed is verlopen. Hier schijnt gelukkig ook eens het zonnetje! Het is daarbij alleen wel heel erg koud.
    Succes met je nachtdiensten.
    Dikke kus Jetje

  • 26 Februari 2006 - 17:16

    Queeny:

    Hoi Han, leuk die foto's!
    Ik ga je weer een persoonlijk mailtje sturen...Hier in delft is iedereen verkleed hoor. Ik heb avonddiensten dus maak er niet zo veel van mee. Ene trouwens wij hebben een keer Verkleed! Als sexy zustertjes een super carnaval gehad! Daar moest ik meteen aan denken. Weet je nog? Met nep wimpers, knalrode lippenstift....haha dat was lachen. Ik ben blij dat je, je nu al thuis begint te voelen in je nieuwe huisje. Hoe is de Roti? XxX Q

  • 26 Februari 2006 - 21:52

    Joke En Fred:

    He lieverd, heerlijk he zo weer een echt huis. De foto's zijn leuk, geven me echt een idee waar je nu zit. Het is inderdaad in Nederland koud, het vriest met een flinke zon. Uit de wind, in de zon, met een dikke winterjas aan voel je wel al het voorjaar in de lucht hangen. Een beetje schaatsweer met de voorjaar in aantocht. We komen net van de verjaardag van Fred zijn moeder, maar dan is het diep in je jas, vanwege de koude wind. Van Fred moest ik zeggen dat hij je humor mist en op meidenavond je mist. Hij( maar iedereen ) heeft heel veel respect voor je. Hij vraagt of je gauw langs wil komen.
    Lieverd, veel toi toi toi met je nachtdiensten, met je patient met de ziekte van Weil, met je biertje op je veranda, met je roti.
    Dikke kus
    Joke+ Fred

  • 27 Februari 2006 - 02:43

    Annemarie:

    Echt allemaal mooie berichten! Fijn hoor! Geniet van je tijd daar en nieuwe huisje! Rustige nachten gewenst. Ik zit nu in de nachtdienst het is 3.45 uur. xxxxxxxxxx a

  • 27 Februari 2006 - 06:13

    Anneke:

    Hoi pipeloi,
    Vanaf 21.15 uur.... daar moet je toch niet aan denken!!!
    Tot 7.30 uur.... nog een grotere ramp!!!
    Nou ja, wen je ook wel weer aan toch?
    Nog heel veel plezier daar en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt in jen nieuwe huisje.
    Trouwens lekker Roti....

    DDDOOOEEEEEGGGGG
    anneke

  • 27 Februari 2006 - 07:50

    Sanne:

    Heej han. Even snel een berichtje en dan ga ik naar mijn werk. Dan stap ik op de fiets met mijn winterjas, mijn sjaal, handschoenen en een muts! Brr.. tis hier maar koud. Maargoed, door jou verhaal en de foto's heb ik het weer een beetje warm gekregen! Kusje Sanne

  • 27 Februari 2006 - 11:57

    Tien:

    Heej Han!
    Wat een leuk huisje in de keizerstraat. Romantische veranda! Ik zie je al helemaal zitten in het zonnetje... Hier heeft het gister nog gesneeuwt(helaas natte sneeuw). Brr het moet weer zomer worden! Ben je al bevriend met Wompie? Je bent nu inmiddels getraind met vervelende waakhonden haha!... Oh en hoe staat het ervoor met het mannelijke geslacht in suriname??? Nou, Hannie werkse de aankomende nachtdiensten!!! Ik kijk weer uit naar je volgende verhalen... Heeeele dikke kus,
    Tien

  • 01 Maart 2006 - 16:55

    Michelle:

    He poppetje!
    Super om te lezen dat je zo geniet op de keizerstraat. Ben zo blij dat het je goed bevalt! Hier is het inderdaad SUPER koud!! Ben nu precies een week terug, maar heb giga heimwee... Vooral naar de gezelligheid die we hadden! Heel veel succes met de nachtdiensten meid.. Je kan t!!
    Dikke bosi!

  • 01 Maart 2006 - 21:52

    Magda:

    hoi Han
    Heel veel plezier in je nieuwe huisje.Als ik het zo lees zal dat vast wel lukken!Wat een leuke foto's.De zon ,een veranda, een biertje.....waar is nu de schommelstoel? Veel succes met de komende lange nachtdiensten Hanneke.
    Koude wintergroeten vanuit dit kikkerlandje.
    Doei
    Magda

  • 02 Maart 2006 - 15:00

    Maaike:

    Hoi Hanneke! Leuk om te lezen dat je zo geniet van het huisje aan de Verlengde Keizerstraat! Krijg kriebels van je foto's. In Nederland maak ik een soort 'natuurschok' door. Geniet van het klimaat en tot mails, liefs maaike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 31526

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: