Easy going - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Easy going - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Easy going

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

De nachtdiensten overleefd!Hoera!Met zeer veel dank aan Esther die elke ochtend een luisterend oor had, een kopje thee maakte en me op woensdagochtend om 8.30 een gin tonic gaf...uitleg komt zo!

Had mezelf voorgenomen het reuze-gezellig te maken, maar dat valt vies tegen als je collega haar ogen dicht heeft en snurkt. Reuze-gezelligheid omgezet in acceptatie. Heb de werkzaamheden gedaan en mezelf kunnen vermaken (boek lezen, muggen doodslaan, hagedisjes bestuderen, mezelf afvragen wat dat hoopje mens in het kantoor in godsnaam hier op de afdeling doet, mijn frustratie wegzuchten).

Ik voel me op de afdeling soms verdrietig. Geeft me zo'n huilerig gevoel in mijn buik. Dan denk ik 'kom op Han, je bent een volwassen vrouw, hou je sterk'. Ik zie dat er veel verplegend personeel is wat dit werk volgens mij helemaal niet leuk vind of wil doen en anders het wel veel te zwaar vindt. De communicatie is naar de patient schikbarend, of voor mij gewoon niet te begrijpen. Werkzaamheden worden het liefst doorgeschoven naar de volgende dienst of gewoon niet gedaan. Ik hou van teamwork. Met z'n allen even wat werk verzeten en met liefde de patient verplegen.

In mijn laatste nacht de patient die zo ziek was bijgestaan in haar laatste zucht, bloedspuwen en stuiptrekkingen. Heb geen zin om te schrijven over de telefoongesprekken tussen mij en de dienstdoende arts, maar machteloos kan je het wel noemen. Zit je daar met beverige vingertjes aan de telefoon, helemaal onder het bloed gespuwt terwijl je wist dat het eraan zat te komen...
Haar overlijden was gruwelijk en het begeleiden van de familie heftig, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Familieleden vielen flauw en het gegil gaat door merg en been. Ik mag hier schouwen en de familie melden dat de patient is overleden. Ik ben tegenover de oudste zus gaan zitten, verteld dat M overleden is en ze sloeg me hard tegen mijn schouder 'zeg dat het niet waar is, zeg het, zeg het'. Vervolgens klampte 5 of misschien wel meer familieleden zich aan me vast die ik tot in het puntje van mijn teen heb getrootst...

Zat met hoofdpijn in de taxi naast een vrolijke taxichaffeur die graag mijn nummer wou hebben. Mijn blik was voldoende om hem zijn kop dicht te houden, en dat echt heel wat. Thuis mijn verhaal uitgebreid kunnen vertellen aan Esther die tussendoor een gin tonic maakte waar ik heerlijk een paar uur op heb kunnen slapen!

Woendagmiddag brak en duf uit mijn bed, want je moet weer omschakelen. Van Eric onze huisbaas kookles gekregen. Ik leer hier zoveel. Ik weet nu hoe je ontzettend lekkere vis moet maken.

Donderdag dagje van wassen en 'rustig aan'. De salsales ging niet door dus ben ik meegegaan met BKO. Kinderen in de leeftijd van 3 tot 7 zo'n 2 uur lang vermaakt met spelletjes. Ik wilde zo'n slinger maken van poppetjes, druk aan het vouwen en knippen met al die ogen op mij gericht. Wahaha ik toverde 5 'losse' poppetjes op tafel, maar wat een pretoogjes. Ik heb materiaal verzameld voor een volgende keer. Dan wil ik een hut bouwen, en daarin dan limonade drinken en donald duckjes lezen. Heerlijk he, 2 uur lang kind mogen zijn!

Vrijdag ben ik de stad ingedoken. Eens tijd genomen om wat foto's te maken. Kwam Lotte met haar vriend tegen, wat gedronken aan de waterkant. Ik heb rokje gekocht, letterlijk en figuurlijk paars met een goud randje.
s'Avonds aangedaan naar een Hindoestaanse bruiloft waar ik voor uitgenodigt was door Anke. Heel leuk om mee te maken.

Zaterdag gewerkt, gezwommen, in de zon gelegen/geslapen, en met Esther een Hollandse salade gemaakt met gebakken aardappetjes. Daarna kwamen de lui die gingen stappen bij ons nog kopje koffie drinken (ik ben hier populair, want heb douwe egberts koffie gevonden). Ik bleef achter met de lap top en dvd van Esther, kan het niet elke avond te bont maken en moet ook een keer fris en fruitig op het werk verschijnen. Een stukje gekeken van 'Dancer in the Dark' en weet nu al dat ik hem snel wil afkijken. Een aanrader, maar denk wel echt even slikken en huilen...

Zondag gewerkt en schandalig...weer gezwommen en in de zon gelegen. Het leven is hier echt easy going. Geen regels. Drink wanneer je wilt, eet wat je lust, en geniet van het leven. Met hele groep in de stad gegeten en daarna salsa dansen (vrijdansen, lees: proberen zo wulps en sexy mogelijk dansen, ik stond voornamelijk aan de kant...)
Evelyn heeft nu vakantie. Ik had maandag avonddienst, dus hebben we het er van genomen. Na het vrijdansen zijn we met een vriend van Evelyn naar Millenium gegaan, de discotheek van de 'local people'!
We waren de enige 2 bakra's en wat vonden we het gaaf. Wat vielen we op met ons licht gebruind huidje zo tussen de immens donkere mensen. Hihi. Er speelde een live-band en bij een bepaald nummer gingen de dame's met de billen schudden. Wil dit onzettend graag leren, ziet er zo cool uit! Alsof de kont gewoon een eigen leven heeft en bij muziek wakker wordt. De mannen stonden voornamelijk aan de kant beetje zo te kijken naar al dat geschud. Heb nu ook eens met eigen ogen kunnen kijken hoe dat 'boekke' (droogneuken) nu gaat. Denk niet dat ik dat wil gaan leren....Hihi.

De maandagochtend begon zonder water want de hydrofor was er mee gestopt. Hmm..weer niet fris en fruitig naar het werk. Voordat mijn dienst begon zijn bij mij MRSA- kweken afgenomen. Een patient, die op een 6- persoonkamer lag is MRSA positief verklaart. Wordt nu strikt ge-isoleerd verpleegd. Van de patienten op de kamer zijn ook allemaal kweken uitgezet en van het hele team op de afdeling. Vrijdag of volgende week maandag hoor ik de uitslag, tot die tijd moet ik gewoon doorwerken op de afdeling (?!).
Ik ga er me er nog niet druk om maken, leg het even naast me neer... al heb ik die patient wel lang verpleegd.

Moet straks weer avonddienst draaien, en morgen en daarna weer dagdient. Volgende week 7 dagen dagdienst en daana 1 dagje vrij..pff. Gister kwam ik een stagaire tegen die vond dat ik zoveel moet werken. Ze vroeg of ik nog wel tijd overhield om leuke dingen te doen. Volmondig antwoorde ik ja!

Kus Han

  • 07 Maart 2006 - 15:39

    Michelle:

    Lieve Han,
    Wat een leuke verhalen kan jij schrijven meid.. Het is net een boek. Fijn dat je een leuke huisgenoot hebt die haar taak goed op zich neemt: jou oppeppen wanneer je het ff niet zit zitten. In NL zie ik nu ook dat heel veel dingen niet kloppen.. Dus vergeet niet dat het hier ook soms choas etc is! Vind het knap van je hoor meid dat je je zo staande kan houden wanneer je mag vertellen dat er iemand gestorven is.. Moet je kunnen!

    Het is ongelooflijk koud hier.. Na bijna 2 weken ben ik nog niet gewend! Het is ook zo lekker dat je in Suriname niet aan tig dingen tegelijk hoeft te denken, mijn hoofd is nu een en al chaos! Geniet daar dus maar lekker van ;) Heel veel succes met de komende dagen werken! Ik zal aan je denken Zuster Hanneke!
    Bosi!!

  • 07 Maart 2006 - 15:42

    Joke:

    He lieverd.
    Gelukkig had ik je vorige week nog even aan de telefoon, dus wist ik hoe moeilijk je het had met M's overlijden. Ik heb het aan een collega op het werk verteld die ook in Paramaribo stage heeft gelopen, en ze geeft volmondig toe, dat het overlijden van een familie daar heel indrukwekkend en emotioneel is. Maar, je hebt jezelf weer overtroffen. Weer een hindernis genomen lieverd. Ik snap ook zo je "huilgevoel" in je buik. Een afdeling draait om teamwork. Is dat er niet, dan ben je een eenling. Maar ik weet zeker, dat ze heel veel van je leren. Je bent een geweldige verpleegkundige, die de moed heeft getoont om in haar eentje naar een land te gaan, te werken, en maar zien hoe het loopt. Iedereen, die jouw mail leest zal het met mij eens zijn. Daarom ben ik ook zo blij, dat je buiten je werk om ook zeer leuke dingen doet. Een ontzettende dikke kus van ons hier, die niet boekke, niet zwemmen omdat het koud is, geen bakra zijn, die verlangen naar de zon, maar die ongelooflijk trots zijn op jouw
    Joke

  • 07 Maart 2006 - 15:49

    Marianne:

    Hallo Hanneke,
    Wat een week! Het is maar goed dat er ook leuke dingen zijn om van te genieten.
    Ik lees je verhalen met veel plezier. Blijf schrijven (het is een goede manier om de ellendige dingen die je mee maakt van je af te schrijven).
    Dikke kus!

  • 07 Maart 2006 - 15:52

    Sanne:

    Heej han, ben het helemaal met jook eens. We zijn gigantisch trots op je. Wel een verschil hoor, jij die aan de familieleden moet vertellen dat de patient is overleden en ik heb me vandaag zorgen gemaakt omdat ik bloosde in de klas! Geniet van je ene dagje vrij :) kusje Sanne

  • 07 Maart 2006 - 16:21

    Tien:

    Heej Han!

    Wat een week zeg, wat heb je veel meegemaakt!! Tis soms ook lastig... Maar denk dan maar aan alle leuke dingen die je daar meemaakt en geniet er extra veel van! Ik weet dat je dat doet... Oh trouwens bij ons is het lente en er liggen nog restjes sneeuw van de afgelopen dagen! Haha en ik heb weer duiven op het balkon! Nou, lieve Han ik denk veel aan je! ELke keer wacht ik weer op een mailtje van je... vind het zo leuk om iets te horen!

    Hou vol daar he! Ben trots op je!

    Dikke kus,
    Tien

  • 07 Maart 2006 - 16:44

    Marloes:

    hey hanneke!
    wat een verhalen zeg! Ik vind dat je het allemaal harstikke goed doet. En je hebt ook zoveel dingen daar te doen.. je doet overal aan mee, helemaal te gek! ik ben super trots op je...

    xxxjes marloes

  • 07 Maart 2006 - 18:21

    Dinie:

    Meid, wat een ben jij in een avontuur belandt zeg! En zoals het hele leven is met ups en natuurlijk downs. Als je goed van de ups geniet kun je de downs wel aan joh! Ik kijk er wel van op dat jij vis lust dat heb je in elk geval niet van Jook. Werkze en je weet een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!! Kus

  • 07 Maart 2006 - 18:48

    Mariska Smit:

    Hee Hanneke, wat hou jij je toch positief staande en wat onderneem jij veel! Ik vind het echt harstikke leuk om jou leuke manier van vertellen te lezen. Omdat ik ook in het Diaconessenhuis heb gewerkt kan ik me een redelijk beeld vormen van alles wat je schrijft. Heerlijk, soms wat minder, maar boven alles is het allemaal zo interessant! Harstikke leuk dus om van jou te lezen. Veel plezier, hou je haaks. Mariska

  • 07 Maart 2006 - 22:03

    Queeny:

    Easy going? Wat heb je veel gedaan!! Je bent daar ook lekker druk bezig. Werken,werken en veel leuke dingen. Salsa dansen, de zon in, lekker zwemmen. Han als je terug ben gaan we snel salsa dansen. Ik kan nog wel wat bijles gebruiken als ik dit zo lees.
    Han je bent een toppertje!
    Lees je Gmail ik heb je weer wat gestuurd...

    XxX Q

  • 08 Maart 2006 - 14:56

    Jeanneke:

    Jeetje, Han, wat maak je elke keer weer mee,zeg!
    Wij bellen gewoon de arts en het CMO, en de rest wordt geregeld. Wij zorgen er ip alleen voor dat de patient er netjes bij ligt.
    Gelukkig zijn er dan ook dingen zoals een zwembad en de zon, waarbij je je dan ff ergens anders voelt!
    Zeg meid, houd die moed en tot je volgende berichtje!

    Groetjes Jeanneke

  • 08 Maart 2006 - 17:48

    Inge Stolk:

    Lieve Hanneke,
    wat maak jij daar allemaal mee zeg, ik bewonder wat je daar allemaal doet! Ik kan me voorstellen dat je sommige mensen soms achter het behang zou willen plakken, als ze dat daar hadden! Geniet van het relaxte leven (buiten het werk...), nog veel plezier!! Liefs Inge

  • 08 Maart 2006 - 20:57

    Heleen Ermans:

    Lieve Hanneke,

    TJa wat zal ik zeggen. Ik neem mijn petje voor je af, zoals jij met alles omgaat. Je maakt heel wat mee als ik het zo lees. Maar top hoe jij het aanpakt, maar het zal zeker niet makkelijk zijn. In ieder geval heb je voldoende afleiding naast je werk. Dat brengt je weer op andere gedachten.
    Hou je taai en groetjes en liefs Heleen

  • 09 Maart 2006 - 14:23

    Coby:

    Ha die Han,
    Wat beleef jij een hoop erg leuk hoe je het allemaal beschrijft en beleeft!!
    Blijf volhouden ook als de dingen niet zo gaan als je gewend bent.
    Geniet van lekker weer,want hier is het nog echt winter

  • 09 Maart 2006 - 15:49

    Danielle:

    Hoi Han,

    Wat een feest om elke keer weer jou avonturen te lezen.
    Hou de moed erin en geniet ervan.
    Liefs Danielle

  • 09 Maart 2006 - 20:06

    Fiona(ken Je Mij Nog?:

    Eindelijk een berichtje van mij.Wat ontzettend leuk om al jou verhalen te lezen.Ik vind het zo stoer dat je deze stap hebt gezet.Wat maak jij veel mee zeg.Zowel leuke als heftige dingen.Hou je taai en probeer zoveel mogelijk te genieten.
    Groetjes Fiona (zal snel weer iets laten horen)
    ps:ik ga de derde week van mei verhuizen, spannend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 31526

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: