Bijzonder vereerd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Bijzonder vereerd - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Bijzonder vereerd

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

28 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Ik heb net allemaal spullen (anamnese's, naalden, medicijnen,etc) voor het onderzoek leishmaniasis thuis gezet. Wat geeft dat een goed gevoel zeg! Annigje gaat morgen naar NL en heeft mij gevraagd of ik me verder bezig wil houden met het onderzoek in het binnenland. We hebben samen net alles nog eens doorgenomen en ik mail haar binnenkort een plan van aanpak. Heerlijk dat ik me hier bezig mee kan houden, want het werken in het ziekenhuis is me regelmatig te saai en te rustig.

Zaterdag 18 maart zijn wij; Annigje, Daphne, Liesbeth, Menno en ik met het vliegtuig naar Gakaba gevlogen, met een paar stops (en dat blijft altijd spannend, was ook heel klein vliegtuigje) Op de hulppost zijn we patienten gaan onderzoeken en heeft Annigje mij geleerd hoe ik moet verdoven en biopten kan afnemen. Ik mocht helpen patienten onderzoeken en mee helpen denken wat er aan de hand kon zijn. Met een korjaal en bootman naar de volgende post. Bij Zr Rita thuis gekookt en s'avonds aan de rum, lekker moe je hangmat in springen. Slaapt heerlijk!

Zondag 19 maart zijn we naar hulpposten Nazon en Langetabbetje gevaren. Nu mocht ik zelfstandig te werk en had ik een onderzoekstafel en bureautje tot mijn beschikking. Voelde me heel bijzonder, de mensen zijn zo dankbaar dat ze geholpen worden. Een paar patienten getest op HIV en patienten met een ontsteking met antibiotica-kuur naar hun hutje gestuurd. Iets minder lekker geslapen in mijn hangmat door het getrippel van de ratten en het loeiharde kikkerconcert...

Maandag weer terug naar Paramaribo. Met een korjaal naar land gevaren en daar stond een jeep met chauffeur voor ons klaar. De rit was spannend en vermoeiend, 3 keer vastgezeten in de bauxiet en tig keer mijn hoofd gestoten in de 6 uur durende rit over de slechte asfalt weg. Maar als je dan Agnes tegen komt in het district 'Ollia Oliva' vergeet je dat allemaal. De chauffeur hield een pauze, wij aten een boterham. Agnes kwam naar buiten en maakte kennis met ons. Liet ons haar cassavebakkerij zien en daarna vol trots de Internationale Samenwerking van 2 maart 2006 met een interview van Agnes.

Maandagavond tas uitgepakt en opnieuw ingepakt voor het avontuur Galibi. Dinsdagochtend met Joyce met de bus naar Albina. Daar met een bootje naar Galibi. Doorweekt waren we, ik kon soms niet meer mijn ogen open doen omdat mijn lenzen het water hadden opgezogen. De aankomst op Galibi gaf ons een vreemd gevoel. De reisleider die geen reisleider wou zijn (maar door omstandigheden ons en het andere reisgezelschap de 2 ouwe mensjes, moest vermaken)gaf aan dat er 'spanning' in het dorp was en dat hij dat als ervaren militair wilde uitzoeken. Daarna hoorde we iets vaags dat toeristen aangevallen waren en daarna was het strict noodzakelijk dat we in de buurt bleven van het huisje waar we sliepen. Ik kan je vertellen, dat geeft niet zo'n heel fijn gevoel. s'Avonds bleef reisleider vaag en stom, maar hij wist nu wat het probleem was en daar moesten we het mee doen. Joyce en ik bedachten gekke namen voor de reisleider en irriteerde ons aan het reisgezelschap. Een vrouw die helemaal geil wordt van boetseren en veel te vaak vertelt dat ze vanaf haar 8e een glutenallergie heeft. Een man die onderwijzer was geweest op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen, maar dan niet meer door heeft dat wij dat niet zijn...

Joyce is iemand die heel sociaal is, aardig blijft en gewoon een lief kind is. Ik verander in een uit de modder getrokken gedrocht zoals uit the lord of the rings, en heb het dan ook helemaal gehad. Ging ik afwassen, kwam tante Sidonia even zeggen dat ik het wel allemaal moet afspoelen want anders gaat het eten naar sop smaken. Zeurde over de douche en toilet die niet op slot konden. Zucht..heb je net 3 dagen jungle achter de rug waar niemand ergens een probleem van maakte en gewoon makkelijk was.

Het zien van de greenturtles s'nachts was een reuze-ervaring! Werd er stil van. Een vallende ster gezien en een wens gedaan. Joyce ook. Hoop dat ze uitkomen, net als de eitjes die gelegd zijn.

Vrijdag maar weer eens werken in het ziekenhuis, al had ik helemaal geen zin. s'Avonds afscheidsetentje van Joyce, bleh ook niet leuk want dat is het alweer bijna zover dat ze weggaat. Wel heel lekker gegeten. Daarna feestje van Marlies en Jaqueline, met muziek, bier en veel slapgeouwehoer waar ik van hou!
Zaterdag met Joyce gezwommen en in slaap gevallen in de zon. Afscheid genomen, want voor Joyce zit het erop. Joyce gaat binnenkort haar rijbewijs halen en gaat dan in mijn auto leren rijden. s'Avonds uit mijn dak gegaan bij een optreden van De Dijk! Zondag heel relaxed gedaan. Beetje kokerellen met Esther, salsamuziek lekker hard aan, dansen in de woonkamer, het nieuws kijken, en tot 00.30 buiten op de veranda lezen. Ga nu beginnen in 'De godin van de jacht'. Thanx Cynthia!

Deze week dagdiensten. Esther is vanmorgen vertrokken naar het binnenland met de medische zending en komt zaterdag terug. Morgenavond komt haar vriend Johan. Ik mag hem opvangen maar moet ervoor zorgen dat hij blijft. Ik ben vereerd en ga mijn best doen.

Kus Han

  • 28 Maart 2006 - 07:37

    Jetje:

    HEE, Ik ben een keer de eerste die wat schrijft!! Goed he op de vroege morgen. Wat een avonturen en die foto's vind ik echt geweldig. Was lang geleden dat we je even konden zien.
    Succes en we mailen,
    Dikke kus jetje

  • 28 Maart 2006 - 10:06

    Joke:

    Hoi lieverd.
    Avontuur, avontuur, avontuur, daar ga je voor. Wat een geluk he Han, dat we altijd gecampeerd hebben, dan ben je wel eens het een en ander gewend. Niet altijd luxe, maar je redden wat er voor handen is. Gelukkig dat je die instelling ook hebt. Geen gezeur, gewoon doen. Heerlijk om je foto met stralende lach te zien, ondanks regen, volgezogen lenzen( trouwens niet te zien door de duikbril die je op hebt). Jammer dat het van de week niet lukte via skipe te bellen. Maar je hebt ons gehoord, we hebben nog geroepen, msn, msn, maar te laat.
    Wanneer komt je boek uit? Of moet ik een uitgever zoeken voor je hier. Je schrijft zo beeldend.
    Ik zie precies hoe de andere eruit zien.
    Een hele dikke kus vanuit het lentenwordende Nederland.

    Joke

  • 28 Maart 2006 - 10:44

    Fred:

    Lieve, brave en geweldige Han,
    Ik kom, heel toevallig, precies na Joke. Joke thuis en ik op mijn werk. Ik ben jaloers op je ervaringen en je schrijtalent. Inderdaad, je moet echt een boek gaan schrijven je verhalen lezen zo lekker weg. Je bent nu bijna op de helft. Duurt allemaal wel lang hoor maar, ik heb even heel kort je stem gehoord. Kijk uit voor het glutenmens en voor de hoog bejaarde leraar die jou niet voor een uit de klei getrokken monster aanziet. Geniet heel erg verschrikkelijk van alles wat je doet want als je weer in Nederland bent heb je genoeg tijd om je weer te ergeren aan alle drukte en saggerijnige mensen. Doe iedereen de groeten en waar blijft de fote met zwarte man op Harley??
    Heel dikke knuffel van Fred

  • 28 Maart 2006 - 10:51

    Nog Fred:

    Let maar niet op mijn, door te proberen, snel te typen, fouten. Dit is eigentijds Nederlands.

    Wer dikke knuffel en snuffel van mij

  • 28 Maart 2006 - 10:51

    Nog, Nog Fred:

    Ik leer het nooit

  • 28 Maart 2006 - 11:31

    Felicia:

    Hé Han, wat ben je lekker bruin geworden zeg! En wat een verhalen, avonturen die je meemaakt.Het is altijd weer spannend om je verhalen te lezen.Veel plezier verder en oh ja, succes met je dagdiensten!!! Groetjes, filiz

  • 28 Maart 2006 - 13:12

    Joyce:

    He monster!

    Volgende keer wel een beetje aardiger schrijven over je mede reizigers he! Was onze foto trouwens weer niet mooi genoeg? Mis jullie wel hoor, hier in Nederland! Maar gelukkig is wel de zon voor mij gaan schijnen. De cd-roms zijn heel over gekomen. Zal snel je moeder bellen! Geniet nog maar even lekker, want voor je het weet is dit geweldige avontuur voorbij!

    Dikke kus van een heel lief, sociaal meisje, haha!

  • 28 Maart 2006 - 15:40

    Heleen:

    Hoi Hanneke,

    Tja, ik heb er geen woorden voor. Ik vind het tof hoe jij het aanpakt en ik hoop dat je een geweldige tijd hebt en nog zult hebben. Wil eigenlijk vanalles vertellen, maar toch ook weer niet. Weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Een ding is zeker. Ik mis je wel een beetje.

    Groetjes en liefs Heleen

  • 28 Maart 2006 - 16:38

    Tien:

    Heej Han,
    Wooow wat ben jij lekker bruin zeg op de foto's... Je ziet er gelukkig uit! Leuk zeg om te lezen hoe het in het binnenland was. Het echte werk waar je voor wilde gaan!
    Het zonnetje breekt hier door... het is lente!! :)
    We hebben nu bij de les internationalisering 2 meisjes uit suriname, echt herkenbaar van wat ik via jouw mailtjes lees!
    Nou Hannie, veel plezier daar en ik hoop dat je wens bij de vallende ster uitkomt!

    Kus,
    Tien

  • 28 Maart 2006 - 17:55

    He Han!!:

    Wat ongelooflijk super allemaal!! Ik vind het echt stoer voor je dat je er een nieuwe uitdaging bij hebt! Past bij je, want je kan veel meer dan suf op het bankje in de gang hangen met andere zusters ;) Heerlijk om die foto's te zien, je geniet volop :) Ga vooral zo door meid!!!
    Dikke bosi!

  • 28 Maart 2006 - 18:28

    Cynthia:

    Lieve Han!
    Wat super zeg, onderzoek doen! Heel gaaf voor je. Ik mis alles in Suriname en zou zo weer terug willen. Maar ja dat kan niet; ben vandaag op het keuringsinstituut van de krijgsmacht begonnen voor mn co-schap sociaal en mag daar vrijdag zelf ook de fietstest doen; wat dat gaat worden ;-)
    Je gaat godin vd jacht echt leuk vinden!
    Moet ik nog naast Joyce gaan zitten als ze gaat rijden? ;-)
    Brasa Cynthia

  • 28 Maart 2006 - 18:58

    Fiona:

    Hoi Hanneke,

    Het is eigenlijk niet eerlijk dat jij zoveel verschillende dingen meemaakt.Wat is het in het haven dan saai!Nee hoor, dat is niet zo.Ik vind het nog steeds erg leuk gelukkig.Hou je taai en geniet maar lekker.Het is erg leuk om jouw verhalen te lezen.
    veel liefs Fiona

  • 29 Maart 2006 - 00:47

    Wendy En Sanne:

    We zitten nu in de nachtdienst samen en we lezen je verhalen weer met veel plezier!! We zijn heel trots op je en ga zo door!!
    xxx wendy en sanne

  • 29 Maart 2006 - 15:56

    Joyce:

    He Han,
    Ben blij dat jij mijn rijkunsten wel vertrouwd i.t.t. Cynthia! Ga hard mijn best doen en dan gaan we samen naar Leuven en dan mag Cynthia hopen dat ze mee mag! haha
    Kus Joyce

  • 01 April 2006 - 00:53

    Annemarie:

    He han
    Ik zit nu in de nacht dienst! Het is bijna drie uur. Mijn eerste nachtje,maar het is weekend dus dat zijn er maar drie!Zit samen met jeanneke! Op de radio alleen maar slaap verwekkende liedjes, dus moet zo even mijn lucifer stokjes er bij gaan halen! Het is namelijk nog....niet erg druk. Leuk voor je trouwens dat je zoveelmag en kan meemaken! We mailen xxxxxxxxxxx a

  • 02 April 2006 - 15:08

    Sanne:

    Heej han! Ik was een beetje laat met lezen mja ik wil jou verhaal rustig met een kopje thee en een sigaretje lezen en niet even snel tussendoor! Je kan het vergelijken met 'Desparate housewifes', elke week er even voor zitten. (Haha vraag ik aan fred en jook hoe je dat schrijft krijg ik gelijk een preek van fred 'Heb je geen engels gehad!') Maargoed het komt er dus op neer dat ik je verhalen maar al te graag lees. Ik mis je han, vooral als ik de foto's zie.
    Kusje Sanne

  • 03 April 2006 - 17:51

    Rene:

    Hanneke hier je vader rene, ik heb al een mooie foto van je en al je verhalen heeft sanne voor me uitgeprint. Leuk dat je de bush-bush in bent geweest, je mag je vader wel weer bellen! Joke heeft een bloemetje gehad omdat tineke jarig is en ik ben op tineke haar kamer geweest met een tas met boodschappen. Je vader denkt elke keer aan je...
    ik hou van je

    Rene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 31527

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: