Spooky leuk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Spooky leuk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Spooky leuk

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

05 April 2006 | Suriname, Paramaribo

Ik heb net een hele saaie rustige avonddienst gehad, en zit nu in een heerlijke stoel achter internet in de artsenkamer van het ziekenhuis. Wat ben ik de co's toch verschrikkelijk dankbaar!
Voel me wel slecht, want de zusters denken nu dat ik hard aan het werk ben met mijn research leishmaniasis...

De week ging, ondanks dat het extreem rustig is op de afdeling, snel voorbij. Wilde soms met mijn hoofd tegen de muur bonken als er door het personeel fouten gemaakt werden met drastische gevolgen voor de patient. Een goede nachtrust heeft me goed gedaan, want heb een nieuw matras gekregen van mijn huisbazin.

Vrijdag tig keer gedacht 'bijna weekend' en toen ik om 15.30 door Annerieke uitgenodigd werd om mee te gaan naar Nickerie wist ik dat het een 'heerlijk weekend' zou worden.
Zaterdag met Annerieke, Pauline, Wouter en Avi in gehuurde auto naar Nickerie gereden. Relaxed hotel met warme douche (!) en een zwembadje. s'Avonds naar de Zeedijk gereden en de zonsondergang gezien. Na het eten wilde we Nickerie onveilig gaan maken, maar dat werd borrelen bij het zwembadje. Ik weet nu veel over mijn reisgezelschap en zij van mij (zelfs het 'daar komt de billenbijter' verhaal)

Zondagochtend met een bootje incl bootman naar Bikipan gevaren. Heel mooi. Paar keer vastgezeten in boomstronken maar zeer handige bootman. Waren na de boottocht lekker loom (ook ivm weinig nachtrust ivm snurkende reisgenoot)en duf. Dat werd even anders toen ik naar de wc ging en langs een huisje liep waar mensen druk aan het bidden waren, wierook rookte en er op de grond bloemen lagen. Ik vroeg aan een jongen waar dat voor was. Hij legde me uit dat er een herdenkinsdienst bezig was voor de overleden vader. Ik vertelde hem dat ik het erg mooi vond en dat ik er een goed gevoel bij kreeg. Binnen no-time stonden er 5 stoelen klaar, werden onze handen gewassen, kregen we een lelieblad en kwam de hele familie ons eten geven. Ik kan niet omschrijven hoe je je op dat moment voelt. Het is zo mooi, zo lief ook. Ik voelde me speciaal dat ik dit mocht meemaken.

Nog naboerend en uitbuikend in de auto gekropen want we moesten nog een hele tocht naar Paramaribo. Ik wilde wel graag rijden als we uit Nickerie waren en in the middle of nowhere waren want dan werd er toch niet meer gecontroleerd. Iedereen vond het prima. Op een lange eenzame weg ging ik achter het stuur. Links. Links rijden Han. Ging goed. Ging heerlijk. Bocht om. Politie. Kut Politie. Stopteken. Mijn keel werd dichtgeknepen. Kreeg eventjes geen lucht. Ik hoorde Wouter 'shit' roepen, Pauline werd wakker en ik beefde een beetje. Raampje open. 'Controle Nickerie, autopapieren en rijbewijs graag' glimlachte man in uniform, kogelvrijvest en uitermate goed bewapend. Ik deed mijn zonnenbril af, legde uit dat ik mijn rijbewijs niet bij me had maar in de stad heb laten liggen. Politieman keek naar mijn reisgezelschap en vroeg wie wel een rijbewijs bij zich hadden en kreeg daarop 4 vingertjes in de lucht. Kijk dat is vreemd en dat is dus voor mij een boete van 250 SRD, maar hij kon het door de vingers zien. Ik naar achteren, Avi naar voren achter het stuur. Om 17.30 kwamen we doodmoe maar erg blij aan in Paramaribo. Pfoeh! Tijdens afscheids-etentje van Marloes onze wilde verhalen verteld.

Deze week is het filmfestival. Heb avonddiensten, kon niet naar een film. Veel leuker; Ester en Johan hebben maandagavond een thuisbioscoop gemaakt. Na mijn avonddienst lab-top naar buiten, wisky met cola en 2 serie's Lars von Triers gekeken. Beetje spooky maar wel meer dan leuk!

Van het weekend met een groep naar Replubique. Vrijdagmiddag gaan we weg en zondag komen we weer thuis. Ga ik leren hengelen en mijn eigen visvangst klaarmaken op de bbq!

Ik ga afsluiten, taxi aanhouden op straat, beetje onderhandelen over de prijs en dan thuis een douche. Geen zin in koude douche morgenochtend (dagdienst, dus moet veel te vroeg op...)

Kus Han

  • 06 April 2006 - 02:20

    Brigitte:

    Hallo Hanneke,

    Zit ik lekker met een kom ijs voor de computer, even je mail lezen....en dan klik ik ook nog even op je foto.....lekker hoor zo'n biopt foto!!!
    :) even mijn ijs opzij gezet!!

    Zo te horen heb he het goed naar je zin daar!
    Groetjes en ik hoop dat je douche lekker was.
    Brigitte

  • 06 April 2006 - 09:22

    Mariane:

    Ha die Han,
    Ik heb weer smakelijk moeten lachen om je avonturen. Maar...eh.... heb je die boete nou wel of niet moeten betalen?

    :-)
    Marianne

  • 06 April 2006 - 14:45

    Sanne:

    Oow han wat zou ik gebeefd, getrild, rood en al worden als er zo'n surinaamse man om mijn rijbewijs vroeg die ik niet had! Haha, leuk verhaal... Er komt gauw een persoonlijk mailtje van mij aan!
    kusje Sanne

  • 06 April 2006 - 15:14

    Monica:

    Hoi Han,

    Eindelijk ook van mij weer eens een berichtje. Had al eerder gemaild, maar dat bericht was eraf gevallen volgens mij. Kon het niet meer vinden. Je zal wel denken: van dat mens hoor ik ook niets meer, zeg!

    Leuk al je brieven te lezen. Als je je berichten gaat uitgeven (is volgens mij wel een markt voor), dan wil ik eenexemplar. Meiske, wat kan je beeldend vertellen. Ik zie het zo voor me, al die belevenissen. Wanneer je terug bent, denk ik dat je maar een lezing moet geven voor je collega's hier, inclusief foto's, dia's of dergelijke. Kan ik vast een plaatsje reserveren? Want wat gaat het alweer opschieten!!
    Fijn te lezen dat je merendeel volop kan genieten van de goede kanten van dit verblijf. Zo'n boete is dan weer wat minder. Is die kwijt-gescholden of moeten we gaan lappen?
    Op afdeling reilt en zeilt het wel. Ilse inmiddels bevallen van zoon Rick, Anneke en Jens netjes getrouwd op 5-4, Nela wrs. voorlopig thuis ivm ziekte door zwangerschap (gaat verder wel goed, hoor), Nicole thuis door wond-infectie na OK en verder is volgens mij alles wel gezond. Zelf ben ik aan de lijn (de story of my life) en ben sinds half januari 10 kilo kwijt van de 30 die eraf moeten. Geeft dus hoop, nietwaar/
    Meis, ik sluit af. Gaaaaroeten van Monica

  • 06 April 2006 - 15:17

    Joke:

    Lieverd, zit nu op mijn werk, tot 18:00 uur, en dan een etentje. Dus morgen een wat langer mailtje. Je komt dus toch die grote surinamer tegen daar idv van politie agent. Lieverd, fijn weekend voor straks.

    Dikke kus
    Joke

  • 06 April 2006 - 17:18

    Cynthia:

    Supercool Han! Ik heb zo'n heimwee!
    Liefs uit Nederland

  • 06 April 2006 - 19:44

    Fred:

    Ha die Han,
    Ik lees je verhalen zo graag. Je denkt misschien zelf dat wat je mee maakt niet spectaculair is maar voor mij, en waarschijnlijk vele anderen, wel. Een iets schandaligs. Een paar weken geleden reed ik in den haag op de paralelweg. Net Nikki afgezet en opweg naar mijn stokoude moeder. Zie ik een politieagente lopen met wat overdreven belangstelling voor mij of voor de auto dus ik druk, met mijn middelvinger, mijn bril goed. Nog geen 50 meter erder wordt ik aangehouden. Geen gorde om en ook geen papieren bij me. Ik kreeg wel een bekeuring voor de gordel. Nee, is niet leuk. Voor de rest gaat het goed. Joke lekker een etentje en ik hier maar wegkwijnen. Ik ga weer wachten op je volgende verhaal. Heerlijk die avonturen van jou. We sturen snel insmeer boter en masagekwijl, enz. Lekker tegen tegen hete bruinemensen zon. Hé, ik mis nog steeds je humor. Geniet van alles en tot horens. Mis je en knuffels van Fred

  • 06 April 2006 - 20:27

    Aad:

    Hoi Hanneke,
    Ik ben erg trots op je dat jij je daar staande houdt tussen al die grote negers. Maar ze zijn toch wel aardig voor je ..!! De meeste negers vallen op blondines. Maar je hebt het wel naar je zin zie en lees ik. Ik vind het harstikke leuk dat wij je verhalen of zijn het avonturen kunnen volgen. Wat is de temperatuur daar zeker lekker warm. Hier is het nog behoorlijk koud. Ik ga weer afbreken Paul de leeuw begint zo effe lekker lachen met ADJE groetjes ook van de meiden Danielle ,Michelle en jackie

  • 06 April 2006 - 21:04

    Michelle:

    Haha, nou ik scheet al in mn broek toen ze mij aanhielden, terwijl ik wist dat alles in orde was.. Heb medelijden met je meid ;) Mooi is Bigi Pan he? Fijn dat je nog steeds geniet! Succes met alle frustraties op werk, ik mis onze gesprekjes wel hoor in de avond op de muggenbeetbank..
    Kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 31523

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: