Volwassen zusje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Volwassen zusje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Volwassen zusje

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 April 2006 | Suriname, Paramaribo

Heb net alle reactie gelezen op mijn berichtje van gisteren. Moet dan weer gebruik maken van toilet van internetcafe omdat spanning te hoog word als ik zie dat weblog aan het laden is. Zenuwen in mijn buik, poepdrang komt op. Heerlijk hoef al niet meer te vragen of ik naar de wc mag, krijg een knikje van grote meneer die hier de baas is en het is goed...ze kennen me langzamerhand.

Wil even excuses bieden voor berichtje van gisteren. Heb namelijk helemaal niet gemeld dat Tineke jarig is geweest en dat ik op 4 april dacht 'we schelen nu maar 2 jaar'. Ik heb ook niet laten weten dat opa mijn een lieve brief heeft gestuurd. Met mijn huisgenootjes ontcijferd en gelezen. En om niet altijd maar te zeiken over de afdeling; de zusters zijn lief voor me en kunnen om me lachen.

Vandaag tot overmaat van ramp een halve vakantiedag opgenomen. We hebben al weken maar 5 tot 8 patienten en er is geen zak te doen. Opruimen komt mijn keel uit dus daar hou ik mee op. Vandaag met de hoofdzuster mijn idee over het tijdelijk sluiten van de afdeling besproken. In details uitgelegd dat we de 5 patienten die we hebben makkelijk naar chir/interne kunnen verplaatsen en dat we het personeel dan verspreiden over de overige afdelingen in het ziekenhuis. Heel positief; ze ging het morgen bespreken met het sub-hoofd. Ik ben gaan helpen op de kinderafdeling, lekker tutten met de baby's en de zwitsalgeur opsnuiven. Daarna mezelf dus een halve vakantiedag cadeau gedaan. Er stond toen ik thuis kwam gelijk een verassing op me te wachten, Hellen wapperde met een kaartje van Surpost. Ik naar de stad en mijn pakketje opgehaald. Snel naar huis en pakketje opengemaakt (eerst weer naar de wc...spanning he) Thanks Annemarie! Ik heb stukje chocola met mijn ogen dicht gegeten en in de koelkast verstopt zodat ik mijn huisgenootjes zo af en toe kan verassen met iets lekkers bij de koffie.

Ben toen baantjes gaan trekken in het zwembad op de hoek, heb een bakkertje gevonden die stokbrood verkoopt dus thuis stokbroodje gegeten met zelfgemaakte kruidenboter. In hangmat. In slaap gevallen. Schok wakker van ritselend geluid, huisgenootje Willemijn van huis voorin zat in een stoel naast mij een boek te lezen. 'Lekker geslapen?'

Geduld Han. Dat moet ik soms tegen mezelf zeggen. Er zijn weinig momenten dat je even alleen bent. Vaak heb ik kampeergevoel, bijvoorbeeld toen Karin van verlengde keizerstraat 51 zaterdagochtend slaperig naar Esther en mij kwam met 'help, we hebben geen water wat nu?' Verlengde keizerstraat 47 'achterin' is het huisje waar altijd koffie is, waar je altijd mee kan eten, of gewoon een boekje op de veranda kan lezen. Maar soms hangt er iemand in een hangmat en laat die persoon dan maar even lekker hangen...

Fijn weekend! Geniet ervan. Heb ik nou alles gemeld. Tjonge jonge, nee natuurlijk niet. Ilse ik ben zo trots op je! Dacht aan Rick toen ik vandaag op de kinderafdeling liep. Nee is niet waar, maar staat leuk. Nela heel veel beterschap. Rust lekker uit. Anneke heb je een heuze trouwring? Doe je dan ook zo met je handje van 'kijk dit is hem'. Haha. Ben ook enorm trots op jou! Monica misschien een idee dat jij voor de illustraties zorgt en dat we samen gaan uitgeven?
Fred, wanneer kom je langs op je zwarte nighttrain met Joke in de zijspan (mam, doe je dan ook zo'n brilletje op en een wit sjaaltje)? Cynthia, het spijt me. Vond 'Godin van de jacht' echt een vreselijk boek. Wel uitgelezen, wilde weten hoe het eindigde. Vreselijk slecht. Joyce, lunch bij mijn moeder is niet warm eten, maar heerlijk bruin brood met allerlei vleeswaren zoals ham, lever, salami met een peperrandje etc. Dus wel een idee om te melden dat je vegataries bent. Marloes ik mis je hier. Ga je surinaamse nr niet uit mijn telefoon halen. Pa, ik hou ook van jou. Ik zag laatst in een winkeltje een kaartje met een zwart kindje 'je bent de liefste papa van heel Suriname'. Tien, heerlijk he 21 jaar!

Kus Han

  • 07 April 2006 - 11:05

    Monica:

    Maar Han toch, dacht je echt dat ik ook maar iets kan tekenen wat voor anderen herkenbaar is?! Ik wou je wijzer hebben :)
    Misschien het voorwoord schrijven en zelfs dat wil ik je niet aandoen. Zo'n eer is tenslotte meer voor anderen weggelegd (je vader misschien?).
    Liefs van Monica

  • 07 April 2006 - 11:15

    Ilse:

    He Hanneke!

    Wat fijn dat het zo goed gaat daar!Tof dat je het zo naar je zin hebt!Hier gaat het ook goed, ook met Rick heeft momenteel hypoallogene voeding en dat gaat beter, kon de gewone flesvoeding niet verdragen.Nog veel succes en werkplezier daar!Groetjes Ilse

  • 07 April 2006 - 13:31

    Fred:

    Hééééé Han,

    Het valt me op dat je taal steeds meer op die van mij begint te lijken. Heerlijk. Iets aan de beschaaft grove kant. Hoe schrijf je "grove, grovve". Je weet wel, de afgeleide van "grof". De dementie slaat toe. Ik vergeet af en toe waar ik woon, wie ik ben en waar de wc is. Thuis geven ze de katten de schuld maar ik ben het die de vloer af en toe bevuil. Het week-end staat voor de deur. Zondag naar Ouddorp met Uw opa an Aghaat. Gaan daar ook wat wandelen en tegen de duinen vertellen dat jij aan de andere kant van de grote plas woont. Snappen ze wel. Hé meisie, fijn week-end en geef iedereen datgeen wat hij of zij verdiend.
    Deze is foutloos geloof ik. De tekstbedoel ik. Geniet van je leven en we horen je snel.

    Heel, veel liefs en een knuffel van Fred.

  • 07 April 2006 - 18:27

    Sanne:

    Heej han!
    Nu heb ik eens een heel leuk verhaal om te vertellen! Jaja, wizzle beyou en sjaan zijn nu al 3 keer naar buiten geweest! Het was zo ontzettend grappig, stonden ze daar een kwartier in de deuropening met trillende pootjes en hun staart tussen hun benen. (En ik altijd maar gillen dat die deur dicht moet omdat de katten anders ontsnappen.) Uiteindelijk is sjaan een ererondje gaan lopen in de tuin en wizzle sprong even naar de buren. Hij werd daar plotseling omringd door 4 andere katten en uit angst rende hij het huis van de buren in. Beyou ging ondertussen rustig naast de deur in het zonnetje zitten, eerst even kijken hoe de wereld eruit ziet. Tjonge, wat heb ik gelachen om die katten! Nou hannie ik ga weer...

    kusje Sanne

  • 07 April 2006 - 20:02

    Joke:

    He lieverd.
    Zullen we de nighttrain omdraaien. Ik aan het stuur en Fred in het zijspan. Lijkt je dat niet leuk? We wachten nog op de foto's van een grote surinamer op een harley. Ons weekend staat trouwens alweer gepland. In juni. We nemen wel een foto van jou mee. Ik ben dit weekend ook lekker vrij, en zoals je al gelezen hebt, naar ouddorp met opa en agaath. Even uitwaaien op het strand hoop ik.
    Lieverd, ik ga een amaretto nemen, drink op jouw en jouw succes daar, ( ik zie regelmatig drank in je mailtjes voorbij komen).Een ontzettende dikke kus.
    Joke

  • 08 April 2006 - 15:07

    Joyce:

    He vies meisje!
    Het internet cafe lag toch niet weer dagen plat door jou! Je wordt trouwens wel steeds grover. Komt nou toch de echte Hanneke boven? Ben wel jaloers als ik over al jullie leuke tripjes lees. Wil ik terug. Maar ga vanavond lekker stappen in Leiden. Misschien kom ik salamander nog wel tegen! haha
    Kus Joyce

  • 09 April 2006 - 13:36

    Annemarie:

    HA han gelukkig dat je je pakketje hebt ontvangen vroeg me af of dat wel goed zou komen! Hopelijk heb je aan de rest van de spullen ook wat! Ik mis je tot de volgende mail x a

  • 09 April 2006 - 15:52

    Marloes:

    He poppetje, wat fijn je verhalen te lezen! (liever zou ik het natuurlijk persoonlijk van je horen met al je enthousiasme!)Hier in nederland kan ik met veel over jullie/jou praten, mijn mams, diederik en zelfs de moeder van diederik hebben al jouw verhalen op de voet gevolgd en zijn helemaal op de hoogte. Echt zo leuk!
    En zoals je schrijft de Verlengde keizerstraat 47 is geweldig! Wat een warm welkom heb ik daar gehad, echt redder in nood!! Nogmaals bedankt met name voor Helen, Eric en Willemijn! Het heeft mijn laatste weekend onvergetelijk gemaakt!

    hele dikke bosi Marloes

  • 11 April 2006 - 13:51

    Tien:

    Heej Hannie!
    Ben nu op mijn stage, ff snel een mailtje sturen! We hebben net een high tea gehad met de kinderen en hun ouders. De kinderen hadden allemaal zelf lekkere hapjes gemaakt! Heb heel gezellig met Surinaamse ouders gekletst, we hebben zo gelachen, ze deden zoveel suiker in hun thee!!! Is dat bij jou ook??? Heb verteld dat jij nu in Suriname zit! De ouders vonden het helemaal geweldig, net als ik! Ben nog steeds supertrots op je! :)
    Ik vond het zo leuk dat je op me verjaardag belde... dat je dat hebt onthouden terwijl je zo ver weg zit. Nou Han, geniet van je vakantiedag!
    Tot mails!
    Kus,
    Tien

  • 13 April 2006 - 01:31

    Wendy:

    Hoi Hanneke
    Nou heb weer even in m'n nachtdienst je verhalen bijgelezen . Echt fantastisch wat je meemaakt! Ik moet je vertellen dat er voor mij echt geen formatieplek is wanneer je terug komt , maar dat ik nu ook een nieuwe baan heb in het St. FransiscusGasthuis op de adf. maag-, darm-en leverafdeling!!! Leuk he en spanneend! Ga er 1 juni beginnen en dan is m'n huisje ook klaar.Dus een hele nieuwe start voor mij! Nou wie weet zie ik je nog wel! Succes! veel plezier! groetjes Wendy.

  • 13 April 2006 - 03:27

    Joke:

    He lieverd.
    Heb nu nachtdienst, zoals je wel kan zien aan de tijd. Het waait hard, het regent, straks op het fietsje naar huis. Proberen te slapen. Nee, geen warm zonnetje, geen hangmat, maar gewoon een bed met een dik dekbed erboven op. Maar gelukkig vrij. Het paasweekend vrij. Nog nooit gehad. Altijd met Pinksteren.
    Lieverd,we spreken of mailen weer gauw. Ben benieuwd wie je nu weer ontmoet hebt, of met welke arts, agent, computermeneer je in de klinch ligt. Heerlijk toch zo, als je toch het maar weer voor elkaar krijgt.Ik praat onzin Han, komt omdat het ontzettend rustig is op de afdeling.
    Werkse vandaag/of morgen als je dit leest.
    Dikke dikke kus
    Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 31530

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: