incredible journey - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu incredible journey - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

incredible journey

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

22 April 2006 | Suriname, Paramaribo

De 'cosmpolitan' van dec 2005 gekocht op een rommelmarktje en in mijn horoscoop stond 'you're on an incredible journey of self-discovery'. Ze hebben zich iets vergist in de tijd, maar verder klopt het...

Ik weet nu dat ik kan alles kan doen in de natuur; een kampvuur maken, slapen in de hangmat,een mooi plekje vinden voor mijn drol,s'ochtends zwemmen in de kreek en veel te grote enge insekten van me afslaan alsof het pluisjes zijn...

Het crossen in de savanne was een hele ervaring. De kapmessen zijn niet nodig geweest, maar we hebben wel de jeeps regelmatig uit de bauxiet moeten duwen. De savanne is indrukwekkend mooi. Het mooist vond ik de zonsondergang. Allemaal hangen op de jeep en kijken naar 'het werk van God' zoals de gids aangaf. De gids had overigens wel pech met onze groep en kon ons niet charmeren met zijn giga ego. Helaas, allemaal medici dus weten we hoe de DSM in elkaar zit en konden beoordelen dat we te maken hadden met een psychotische gids die denkt geen slaap nodig te hebben en alles aankan. Het crossen leverde wat blauwe plekken op, maar wel kriebel-pret-gevoel in je buik en af en toe het uitgillen van de pret. Grote mensen die buiten spelen.

Met pasen gewerkt en dat was gezellig. Het is echt een feestdag hier, dus dat werden meer liedjes zingen bij het ochtendgebed. Kreeg zo'n visioen dat we ineens helemaal in gosspel opzouden, wilde al gaan klappen in mijn handen. Thuisgekomen bleek de paashaas langs te zijn geweest op de verlengde keizerstraat. Of waren het tante Es en tropenboef?

Mijn self-discovery levert ook op dat ik straks in Nederland als de wiedeweerga een sportschool opzoek en als een gek ga sporten! Jezus, die wandelmars is heftig! De eerste dag wandelen was ik s'avonds echt chagerijnig. Ik vond het allemaal nergens opslaan. Er zijn allemaal regels, zoals in 2 rijen lopen,niet met elkaar praten, meezingen met leuzen ('het is fijn om een Surinamer te zijn')en dan nog eens kilometers lang sjokken en stoppen, sjokken en stoppen. Mijn voeten gingen branden, mijn benen jeuken en mijn rug ging in staking. Help. Dinsdagochtend met koppijn en koortsig naar het werk gefietst. Karin had hetzelfde, dus bevestigde we dat er sprake was van een lichte zonnensteek. I love paracetamol! Dinsdag weer het gevoel gekregen van 'wat zijn we een stelletje mongolen' maar meer genoten van alle indrukken. Het is een hele happening in Paramaribo, iedereen staat aan de kant de wandelmars te bekijken en aan te moedigen. Dinsdag had ik nog beetje moeite met het meezingen van de leuzen. Er werd dan toch aan de kant gezegd 'ben jij een surinamer dan?' Er word naar me gewezen en iedereen aan de kant maakt foto's van me. Ik ben live op tv geweest zingend 'het is zo fijn om een surinamer te zijn'. Mijn collegae waren trots op me. Gisteren was de langste route en ik heb 6 uur lang netjes in de rij gestaan, de vlag vastgehouden en meegezongen bij ieder liedje. Met Willemijn, mijn coach gedurende wandelmars, opzoek naar mooie mannen aan de kant en de brandweermannen hebben het gewonnen. Heb in een deuk gelegen om Raff, die door vrouwen aan de kant werd aangespoord tot dansen. Leverde wat strafpunten voor onze groep op, maar het waren de leukste strafpunten ooit!
Straks de laatste route lopen en dan verdienen we het kruisje met oorkonde en gaan we feesten!

Voor mij dubbelfeest want heb goed nieuws. Dinsdagochtend telefoontje van Dr Does; om 8.00 uur gesprek met directeur van MZ, doe je best, laat zien wat je wilt, je kan het. Om 7.55 zat ik in de wachtkamer van de directeur onder invloed van paracetamol en non-stop zweten. Om mij heen posters die duidelijk maken dat je in de tropen enge ziektes kan oplopen waar je hoofdpijn van krijg en overmatig transpireert. Help.
Na kennismaking eerst een heel verhaal over waarom het geld toch echt nodig is voor MZ. Daarna mijn verhaal. Gesprek afgerond, om 12 uur terugbellen voor de uitslag. Ik heb gescoord! Ik mag met korting voor 4 weken naar Drietabbetje!

Ik ga mijn sranantongo verbeteren en mijn boek 'where there's no doctor' uitlezen. Misschien waag ik een bezoekje aan de kapper...

Nu eerst een boterhammetje, een douche en een blaar doorprikken.

Kus Han

Carmen, wat lief en leuk! Mijn surinaamse telfnr is 877 55 81.

  • 22 April 2006 - 17:29

    Joke:

    He lieverd.
    Mag ik echt weer de eerste zijn met mijn reactie? Kan ook niet anders, want ik controleer weer 6x per dag mijn mail.
    Zoals gewoonlijk is het je weer gelukt! Voor de helft op de eerste rij. Geweldig, het zou te stom voor woorden zijn als je zoveel moest betalen.
    Volgens mij ben je een beziendwaardigheid geworden daar in paramaribo. Als bakra de vierdaagse lopen, en nog zingen ook.
    Lieverd, hier gaat het nu echt lente worden, morgen rond de 17 graden, eindelijk!!!!!!!!!
    Een ontzettende dikke kus vanuit de Kiek. Van ons alle hier.
    XXXXXXXXXXX Joke

  • 22 April 2006 - 17:47

    Fred:

    Ik ben lekker de tweede. Joke kan echt niet slapen zonder een reactie van jou. Ze dacht dat je was opgevreten door de krokodillen of was gewurgd door een enge slang. Gelukkig niet waar. De kachel staat weer eens op 40 graden hier. Vanmiddag naar de tuin geweest. Koud, akelig en walgelijk koud. Heb grote brokken grond staan fijnstampen. Net voor het eten gekeken of er een reactie was van jou en ja hoor, ik kon Joke weer laten lachen. Eindelijk hebben we een roeibootje gevonden dus komen we naar je toe. Hoe lang de reis zal duren weet ik niet maar in een dag redden we het niet. Ik neem wel mijn portofoon mee als we door haaien bedreigd worden. Kan ik hulp oproepen. Waarom schrijf ik zulke dingen? Omdat we het graag willen waarschijnlijk. Ik wil de mooie brandweermannen zien die jou laten kwijlen. Niet geloven hoor salamander. Leuk dat je voor een gereduceerde prijs mee mag naar de inlanden. Nou surinamer, die geen surinamer is, heel veel plezier en pret en lol. Geef een knuffel aan je hangmat en neem er zelf ook een. Heel veel liefs en dikke kus van Fred.

  • 24 April 2006 - 10:42

    Annemarie:

    Ha han
    Weer mooie dingen meegemaakt! Nog heel veel plezier, succes en ik denk aan je.
    dikke kus annemarie

  • 24 April 2006 - 16:24

    Tien:

    Ha die Han!

    Wat heb ik gelachen om je mailtje... Ik zie het al voor me hoor Han die meezingt met: 'het is fijn om een surinamer te zijn!'. Hahaha... Ach ik heb het weekend met Guus Meeuwis meegezonden, samen met 4000 anderen: 'brabaaaaant de mooiste stad!' Ach, lekker hard meezingen geeft een goed gevoel (voor anderen misschien wat minder...)
    En heb je je kruisje nog gehaald? Wie weet volgend jaar de Nijmeegse vierdaagse hier? Hmmm brandweermannen zijn wel sexy... ook Surinaamse? Heb je ze nog op het feest, na al het wandelen, gezien? Je kunt trouwens ook zo meedoen met Robinson 2006, nu je toch kan overleven in de natuur! Het is hier nu lekker terrasjesweer... ben nu alleen suf op school i.p.v. op het terras (tentamenweek) Maar vind het heerlijk om weer met dienbladen buiten te lopen! Nou, Han tot het volgende mailtje weer! En als je naar de kapper gaat willen we daar natuurlijk wel ff een foto van zien he volgende week! :) Dag lieve schat!

    Kus,
    Tien

  • 24 April 2006 - 17:24

    Marloes:

    Zo Hanneke, wat toppie zeg jouw wandeltalenten! Echt jammer dat ik niet meer met jullie kan lopen in de mars. Dat boek wat jij aan het lezen bent, lijkt mij ook wel wat. Wie is de schrijver?
    Toppie van de MZ, goed geregeld Han, ik wist dat jij het kon!
    dikke zoen Marloes

  • 24 April 2006 - 19:11

    Sanne:

    Heej han! wat een leuk verhaal weer! Ik ben nu druk bezig met mijn toetsen maar er komt binnenkort een hele leuke persoonlijke mail binnen :) kusje Sanne

  • 25 April 2006 - 18:29

    Sabine:

    Hoi meissie
    ik geniet nog steeds van je verhalen!!! Ik vind je nog steeds de dapperste!
    X sabine

  • 27 April 2006 - 03:06

    Jetje:

    Hee Han, Ik zit in de nacht en ben nu even heel moe vandaar dit mailtje om even wakker te blijven. Wat maak je weer geweldige dingen mee. Geniet ervan! Dikke kus Jetje

  • 28 April 2006 - 02:16

    Arjanne:

    Heey Han,
    Zo leuk om je enthousiaste verhalen te lezen. Zo kom je de nachtdienst weer door.. :) Krijg wel de kriebels hoor als ik het allemaal zo lees. Nog heel veel plezier, geniet ervan. We missen je wel hier!
    Liefs Arjanne

  • 28 April 2006 - 12:18

    NikSTER:

    leuk

  • 28 April 2006 - 19:36

    Jessica:

    Hoi Hanneke
    Via chirurgie dit internetadres gekregen, wat leuk om al je verhalen te lezen zeg!!! Je schrijft ook leuk, ik hoor het je helemaal vertellen! Nou geniet er van he?!!!
    groetjes Jessica ( tr.fer)

  • 04 Mei 2006 - 11:31

    Pauline:

    Hi Hanneke,
    Wat klinkt het allemaal weer super!ben wel beetje jalours hoor dat jij er nog lekker van kan genieten!;-)en wat super van 3tabbertje! heel veel plezier en werk ze nog
    dikke bosi Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 31531

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: