Grote overdracht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu Grote overdracht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

Grote overdracht

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

07 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Second time artenskamer! Net de avonddienst overgedragen en nu is het tijd voor de grote overdracht!

Het 'Djakko' heeft gewonnen met de wandelmars.Ik ben op tv geweest, sta in de krant, heb een officiele oorkonde gekregen en de grote prijs; een vaantje (ha, wat een gek woord) met mijn naam erop. Op straat werd ik herkend door een groepje kinderen die naar me riepen 'Djakko Djakko' en ik terug roepen 'Nesse Nesse' zo leuk. Ik helemaal trots.

Ik was een dag vrij en wilde eens goed gaan winkelen want zit in een kleding depressie. Eerst mezelf getrakteerd met een ijskoffie bij Krasnapolsky voordat ik lekker ging banjeren door de stad. Na de koffie een pijn in mijn buik, klam, zweet ,beetje trillen. Help waar is een wc. Arghhh! Een nat pufje was de limit! De bevolking hier houdt er niet van als je stressy door de stad loopt, maar sorry mensen ik moest naar huis! Thuis veel geslapen, een wandeling naar het fruitvrouwtje, de dvd van Esther geleend en 'Memory's of a Geisha' gekeken. Nee, geen softporno gewoon een mooie film.

Met Hellen in de tuin gewerkt en de cassave geoogst. De vriezer zit nu vol met telo en in de koelkast de juiste pindasaus voor erbij.

Koningendag gewerkt en s'avonds naar een optreden van Pep. Het voorprogramma was gezellig en chill. Ik voel me erg fijn tussen al die donkere mensen die helemaal uit hun dak gaan. Heb die hele Pep niet gezien, want moest de volgende dag weer vroeg op en dan is toch echt 4 uur slaap nodig...Hoe is het mogelijk dat ik dan weer fris en blij om 6.30 op de fiets zit?

Dea (moeder van Eshter) had zin in een avontuurlijke vakantie; meedoen met een dag wandelmars, een ritje op de rug van een kaaiman, het zwaaien aan een liaan, en de brownsberg beklimmen. Bij het laatste ging het mis. Enkel verzwikt en bleek een fractuur. K*t! We hadden 2 dagen Frederiksdorp op de planning staan en dat ging gewoon nog door met plan B, Vincent de taxi die Dea naar plaats van bestemming bracht. Ik, Johan, Esther en Piet (vader van Esther) op de fiets naar Commewijne. Dat ging alleen niet zo snel als hoe ik het nu schrijf. Bij de eerste 100 meter een lekke band, boeven kregen 4 dikke rugtassen in het vizier en dat betekende snel terug naar de fietsverhuur, een tropische regenbui maakte ons drijfnat maar gelukkig kwam de zon en droogde we op. Op de fiets.

Bij Nieuw Amsterdam gegeten bij Warung Tine en een wandeling gemaakt langs de rivier. Wisky gedronken met zeelui. Geslapen op Frederiksdorp. Volgende dag gewandeld op de plantage en naar Meerzorg gefietst. Heel dapper van ons, we zijn over de brug gefietst. Hier noemen ze het 'de bosjesbrug'. De een zegt dat je er wel over mag fietsen de ander zegt dat het verboden is. Wij doen alles wat verboden is en dat gaf ons een waanzinnig mooi uitzicht!

Woendag na het werk was het sporten geblazen bij Bernadette. Op de muur staat in grote zwarte letters 'beweeg elke minuut, maar vergeet God niet'. Ik heb heel veel aan Hem gedacht. Het was heftig. Maar wat een goed gevoel erna.

s'Avonds etentje met Johan, Esther, Dea en Piet. Was geen afscheidsetentje, maar donderdag gingen ze wel weg. Jammer. Heb zo'n leuke tijd met hun gehad. Toen ik donderdag thuis kwam was het echt even gek, raar. Helemaal alleen en zo leeg. Heb kopje koffie gedronken op de veranda en gedacht dat ze weer fijn thuiskomen, familie en vrienden zien en de vogel eten kunnen geven. Ik heb me s'avonds volledig gestort in salsa.

Medische Zending is nu helemaal rond. Ik heb mijn 'bijdrage' betaald en het laatste gesprek gehad met Dr Danso over wat ik kan verwachten etc. Ik was bezig met het regelen van een vlucht maar daar ben ik snel mee gestopt want Eric heeft me enorm blij kunnen maken. Zijn collegae bouwen een schooltje in Drietabbetje en er komt begin juni een hele lading cement, grind etc aan. Hij heeft het voor elkaar gekregen dat ik met die lading mee mag reizen. Ik kan mee met een grote truck tot Albina, van daaruit gaan we met een korjaal naar Drietabbetje zo'n 12 uur varen. Kost me niks, en is hele ervaring. Eric is nu aan het regelen dat ik ook s'avonds mee kan eten met het personeel want er is een kok aanwezig. Wahaha, Han gaat naar het binnenland en hoe!

Vrijdag de verhuizing van Willemijn, mijn nieuwe huisgenoot. Gevierd met een fles witte wijn, olijfjes en japanse mix. Met Bregje en Lisette in de stad wat gegeten en naar een jazz-band gegaan in Krasnapolsky. Gelachen om Willemijn. Terwijl ik mijn verzonnen telefoonnummer aan een slijmerige Portugees geef, maakt zij me attent dat ze een heel ander nummer van mij in haar telefoon heeft staan.

Maandag heb een afspraak bij Ninie voor een massage. Spannend!

Ik denk aan jullie. Nog even en dan kan ik jullie aanraken, omhelsen en knuffelen!

Kus Han

• 07 Mei 2006 - 07:08

Michelle:

He meid!!
    Wat een verhalen weer :) Nog steeds super om te lezen! Voor jou komt het einde ook steeds meer in zicht.. Vorige week woensdag hebben we een reunie gehad, samen met Cyn, Loes, Tjitske, Paulien en Joyce hebben we heerlijk gegeten bij Joyce. Het was erg leuk om elkaar weer te zien. Volgende keer ben jij er ook bij! :) Maar je moet wel beloven dat je er echt nog heerlijk van geniet van het leventje daar. Super dat je nu echt naar het binnenland gaat! Het is zo indrukwekkend daar... Ik hoop dat je het daar ook super naar je zin krijgt!
    Brasa!!!

• 07 Mei 2006 - 07:24

Cynthia En Rick:

Hey Han!
    Alles gaat nog steeds erg goed daar he? Fijn hoor. Rick en ik hebben net ontbeten en gaan vanavond het vloiegtuig in naar Kreta. We vinden het hier veels te koud ;-) Ik denk nog wel eens terug aan die busrit van Zanderij naar Paramaribo en dat ik toen heel blij was (en nog steeds ben)dat ik jou daar in dat busje ben tegengekomen!
    Ja, we hebben dus reunie gehad, was errug gezellie. Volgende keer ben je er gewoon bij he? Heel veel plezier in het binnenland!! Super voor je! Dikke Hollandse Kus!

• 07 Mei 2006 - 13:37

Marjolein:

Hee lieverd,

Wat een mooie verhalen weer. Ik lees ze iedere keer hoor! Had je een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord. Niet aangekomen misschien? Kan hoor!
    In ieder geval wil ik ff zeggen dat ik veel aan je denk en altijd je verhaaltjes lees!
    Kom je, als je thuis bent, snel een keertje eten? Kaja mist je ook heel erg!
    Geniet van het binnenland en hou ons op de hoogte!

Dikke zoen Leintje

• 07 Mei 2006 - 14:31

Marloes:

Hi Han, al een aantal reacties van de post-suriname meiden zie ik. We hebben het weer erg gezellig gehad met elkaar, alleen jij miste nog! Ongelooflijk dat jij daar nog steeds zit, heerlijk!
    Enjoy your time!
    Liefs Marloes

• 07 Mei 2006 - 14:43

Nikkiheid:

drink je parbo bier :P?

• 07 Mei 2006 - 19:58

Joke En Fred:

Hoi lieverd.
    Na je telefoontje vanmiddag was het even weer stil. Was erg in gedachte bij je. Heerlijk om zo je stem te horen, het leek wel of je in de Jan de Witstraat was. Ik liep op wolkjes en vol glimlachen rond bij de Intra tuin. Noorwegen gaat door hoor. Wij hebben nog een heleboel vakantiedagen over. ( Dus Ester en Johan, we komen eraan). Nog 3 weken, dan de bush in. Komt dit ook op de tv?dagbladen?internet? Han in konvooi tussen het cement? Fred heeft een nieuwe telefoon, oude nummer, maar wel een fotocamara erbij. Dus heel snel wat foto's van ons komen naar je toe via je mail. Dit werd geschreven door Joke. Nu ik even. Heb gedroomd dat ik op een HD reed. Was zo echt maar bij het wakker worden lag ik in bed met een diepe teleurstelling. Nee, ik bedoel niet Joke, want toen ik naast me keek lag zij daar. Lijkt niet op een motor maar veel beter. Opeens was ik weer blij. Ik wil weer koffie in de Johan de Wit, met melk en een koekje of 10. We gaan in bad. Dikke kus van ons en tot heeel gauw. Joke en Fred.

• 08 Mei 2006 - 03:06

Carmen:

Hoi Han,
    Hoe gaat het met jou vond het weer erg leuk jou mooie verhalen en bevindingen te lezen keek met smart erna uit. Han hoe spannend gaat jou massage zijn hahahah, fijn voor dat alles zo lukt zoals jij dat zou willen, door jou leuke verhalen wordt ik lekker nieuwsgierig gemaakt om mij verder te gaan verdiepen in het binnenland, hoe heb je dit allemaal voor elkaar gekregen? je gaat ook erg dichtbij van mijn geboorte plaats Moengo district Marowijne, mijn vader heeft daar gewerkt waar baukxiet, en aliumulium gemaakt wordt hij had daar de leiding als grote chef. wil je mij gaarne op de hoogte brengen wat jou ervaringen zijn wanneer je in het binnenland bent ik hoop dat je ons vandaaruit ook kan mailen weet niet zeker. blijf je echt vier weken daar of ga je op en neer. mijn goede kennis zal nog contact met jou opnemen hij heet Steven.
    Han zet,m op het gaat jou lukken brasa,s en bosies

veel Liefs Carmen

• 08 Mei 2006 - 11:56

Esther:

Dag lieve Han,
    Hoe was het bij Ninie?
    Hier is het stralend weer. We genieten van Amsterdam en het weerzien van vrienden en van ONS veel te kleine appartement.
    Heb gehoord dat MIJN chagerijnige Ierse buurman een aanrijding heeft gemaakt met zijn scootmobiel. Daarna werd zijn been geamputeerd en is hij heengegaan. Hij had een dakloze loge die heel hard ging openluchtbidden bij pamfletten die hij voor het raam had gehangen. Om zijn gebeden kracht bij te zetten, brandde hij eerst kaarsjes in het hele trappenhuis, daarna maakte hij een vuurtje voor het huis, en tenslotte brandde hij stoelen en tafels in de badkamer van wijlen ierse buurman. De man is afgevoerd.
    Dea had een Weber C en is zojuist terug van de recovery. Onverwachte wending dus. Heel jammer.
    Fred en Joke zijn welkom in Noorwegen! (ik vang op dat er iets dergelijks besproken is door de telefoon)
    Ik wil graag weten wat het adres van Joke is, dan stuur ik de copies van de foto's. Ook hoor ik graag op welk mailadres ik je mag lastigvallen: gmail of hotmail?
    Groetjes aan Willemijn, Erick en Hellen.

• 08 Mei 2006 - 13:26

Heleen:

Top,wat een verhaal. Ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt. Geniet er nog maar van want voor dat je het weet ben je weer in Nederland. Zal vreemd zijn om je dan weer te zien.
    Met mij gaat het wat minder. Ben namelijk vaak ziek en allemaal van die onbestendige dingen. Kan er niet echt een vinger op leggen. Heb nog nooit zovaak de huisarts gezien als de laatste tijd. Maar ook dit gaat weer over. Genoeg gepraat over mijn misere. Han, nog veel plezier in het mooie Suriname en tot gauw.

Groetjes en liefs Heleen

• 08 Mei 2006 - 17:05

Tien:

Hai Han!
    Ik vind het elke keer weer zo geweldig om jouw verhalen te lezen! Je doet het super daar meis! Wat een mensen heb je daar allemaal al ontmoet zeg, leuk om ook hun reacties te lezen! Ik hoorde net op het nieuws van overstromingen in het binnenland van Suriname... Ik was helemaal geschrokken, want jij zit daar! Heb jij daar last van?? Gaat alles goed?? Een heeeeeeeeele dikke knuffel en hou je taai!
    Kus,
    Tien

• 08 Mei 2006 - 18:55

Mariska Smit:

Hee Hanneke, wat een harstikke leuk verhaal weer. Jouw woorden blijven beeldend! Goed te lezen dat je volop geniet en binnekort heerlijk het binneland ingaat! Ik ben ongelooflijk benieuwd wat je er van gaat vinden. Jij gaat volgens mij naar het oosten van Suriname, de grens van Frans Guyana? Zijn hier ook problemen mbt watersnood? Wordt er veel aandacht aan besteed in Suriname? Hier is het nu behoorlijk in het nieuws, het schijnt behoorlijk te zijn. Nou hou je haaks en schrijf vooral verder!
    Groetjes Mariska

• 09 Mei 2006 - 08:58

Sanne:

Heej han!
    Leuk verhaal, heb genoten tijdens het lezen! Trouwens, ik ben het boek 'Memory's of a Geisha' aan het lezen. Het is een goed boek, nu nog de film zien!
    Kusje Sanne