In Balans? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu In Balans? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Hanneke Derwort - WaarBenJij.nu

In Balans?

Door: Hanneke

Blijf op de hoogte en volg Hanneke

08 Mei 2006 | Suriname, Paramaribo

Vanaf gisteren ben ik op de hoogte van de zware overstromingen in het binnenland. Wat ik vernomen heb komt dit door de extreme weeromstandigheden in het Boven-Suriname gebied.

Gisteravond op de afdeling veel het nieuws gekeken en de radio geluisterd. Dorpen in het binnenland staan onder water zoals Asidonhoop.
Awaradam, Kamulu, Isadou, staan blank. Pokigron, Nyun Aurora, Botopasi en Semoiso hebben te maken met ernstige wateroverlast. Het gezondheidscentrum van Djoemoe staat half onder water. De mensen zijn geschokt, het nog nooit zo erg geweest. Op het nieuws ziet het er dramatisch uit. De mensen hebben niks meer, zijn gevlucht naar hoger gelegen gebieden Ik hoorde dat Artsen Zonder Grenzen gemobiliseerd wordt omdat voedsel, medicijnen, kleding en tenten nodig zijn.

Gevreest wordt dat dorpen die dichtbij het stuwmeer liggen binnenkort ook met de overstroming te maken krijgen, aangezien het water die kant afzakt. De droogstaande hulpposten krijgen het druk, want gevreesd wordt voor epidemieen, diarree. Drietabbetje staat droog, dus mijn hulp kunnen ze goed gebruiken als ik er eind van de maand heen ga.

Ik las in de krant dat in en nabij de dorpen Stoelmanseiland, Gakaba en Drietabbetje sprake is van alamerende toename van het aantal malariahaarden. Alle bewoners worden nu getest op malaria en positieve gevallen worden behandeld. Er een klamboe-project opgezet waarmee de bewoners worden voorzien van insecticide bewerkte klamboe's.

De maand juni genoeg te doen in het binnenland.

Verder gaat het leventje hier gewoon door omdanks dat je af en toe een helikopter hoort en de radio overal hard aan staat (zoals ook nu in het internetcafe, ik hoor nu welke dorpen onder water staan en dat zijn er veel. Tijdje geleden was ik voor leishmaniasis- project in Gagaba en dat is nu onder)

Vandaag een ernome belevenis! De massage bij Ninie. Ik had gedacht aan een ontspannende massage waarbij ik heel relaxed op mijn buik zou liggen. Ninie doet aan shiatsu en zag gelijk dat ik vroeger op ballet heb gezeten, veel spanning heb wat mijn rugpijn veroorzaakt en dat kwam omdat ik niet in balans was. Ninie zou mij weer in balans brengen, al gaf ze aan dat ik dat zelf zou gaan doen. Ik kreeg een zwart aangestoken kaarsje op mijn buik met daarop een glas. Dit zoog vacuum en trok spanning uit mijn buik. Ze heeft mijn chakra's op de goede plek geduwd (en dat deed zeer!), mijn lichaam gekraakt, mijn gezicht gemasseerd en mocht aan lavendelolie ruiken. Ik voelde me erna als een veertje. Ze vroeg 'hoe voel je je?' Ik antwoorde 'alsof ik nu met beide benen echt op de grond sta'. Ze glimlachte en vertelde dat ze mijn 'zonnenvlecht' goed aangepakt had.

Ik ga naar huis fietsen. Het regent de hele dag non-stop keihard, dus ondanks mijn enorm grote poncho ga ik toch heel nat worden.

Kus Han

  • 09 Mei 2006 - 08:35

    Carmen:

    Hoi Han,
    Het is niet leuk voor de mensen die last ondervinden van die wateroverlast, maar jij kan dan goed aan de slag nog voor je naar ned komt. kan als je terug ben dit met ons delen door een klinische les te geven. Fijn om te lezen dat die massage goed is verlopen. heb je daar nog geen geliefde gevonden????? de Surinaamse stichting is hier heel actief bezig met inzamelings acties voor de getroffen slachtoffers.
    Ik hoor graag terug van jou.
    Veel kusjes en brasa,s Carmen

  • 09 Mei 2006 - 10:22

    Joyce:

    He Han, Jeetje wat erg van die overstroming! Ik hoorde het inderdaad al op het nieuws. Gek idee dat ik 6 weken geleden nog op Isadou zat. Weet je ook iets over de post in Ladoani? Fijn in ieder geval dat jij hulp gaat bieden in Drietabbetje! Veel succes! kus Joyce

  • 09 Mei 2006 - 11:29

    Joke:

    Heel kort lieverd, ik zit op mijn werk, ben blij iets van je te horen. Gelukkig, ondanks de flinke regen, nog geen enge dingen bij jouw. Hou ons op de hoogte, griet.
    Love you
    Joke

  • 09 Mei 2006 - 12:00

    Tante Jo En Tante Es:

    We missen jou ook :(


  • 09 Mei 2006 - 16:40

    Anke:

    Ja, verschrikkelijk met dat water en die modder, ik kan het me nauwelijks voorstellen hoe het daar nu moet zijn. Wel fijn dat jij zo gedetailleerd schrijft hoe het waar is, want via internet/de kranten begrijp ik er weinig van...
    Goed dat je die mensen zo zult kunnen helpen, ik ben benieuwd wat je kunt doen. Kunnen wij ook wat doen vanuit Nederland?
    Maar: blijf genieten!
    Groeten,
    Anke

  • 10 Mei 2006 - 10:40

    Carmen:

    Hoi Han, hoe gaat met jou en in Paramaribo m.b.t de watersnood, kan gelukkig hier alles goed volgen en ben erg geinterseerd. als ik iets voor jou kan doen of betekenen hoor ik het graag, hoe zijn momenteel de weersomstandigheden? voor wat betreft drietabbetje vrees ik voor jou omdat dit gebied mogelijk ook getroffen is zoals ik het hier heb vernomen. krijgen jullie al slachtoffers daar in het ziekenhuis? jammer dat ik niet aanwezig kan zijn zou het wel gaag willen voor hulp.
    Hoop dat jullie wat kunnen betekenen voor de slachtoffers daar.
    Kus Carmen

  • 11 Mei 2006 - 20:46

    Marloes:

    He Han, wat een toestand zeg daar in de binnenlanden. Moet veel aan jullie denken. Zag vanavond beelden van drietabbetje op tv en dat staat ook helemaal onder water. Annigje was ook op tv omdat zij natuurlijk recent in de binnenlanden van suriname is geweest.
    Al je steun voor de komende maand in de binnenlanden, jij kan vast veel en dankbaar werk gaan verrichten.
    kus marloes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Hanneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 31520

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2009 - 24 Mei 2010

Zonder titel ga ik op reis

11 Januari 2006 - 09 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: